Vyučující
|
-
Křížová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Opakování znalostí ortografické normy (dle platných Pravidel českého pravopisu a Internetové jazykové příručky), podle potřeby též morfologické normy (dle Příruční mluvnice českého jazyka či Internetové jazykové příručky) a procvičování na kokrétních příkladech. V zimním semestru je zvláštní pozornost věnována označování hlásek písmeny především v domácích slovech (např. psaní i/y, ě, předložky a předpony s/z), psaní velkých písmen, interpunkci (psaní čárek), užívání zkratek a značek (včetně psaní a užívání titulů v českém jazyce)a nejčastějším pochybením v užívání kondicionálu, zájmen a číslovek v češtině. Dále se studenti seznámí s aktuálními jazykovými příručkami pro češtinu (jak vydanými knižně, tak dostupnými na internetu).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Výuka je zaměřena na dokonalé zvládnutí mateřského jazyka, a to na základě systematického opakování a procvičování ortografické normy (dle platných Pravidel českého pravopisu a Internetové jazykové příručky) a morfologické normy (dle Příruční mluvnice českého jazyka a Internetové jazykové příručky). Studenti se též seznámí s jazykovými příručkami (jak v knižní podobě, tak dostupnými na internetu), které mohou využívat při tvorbě vlastních textů v češtině, aby se vyvarovali závažných pravopisných a gramatických pochybení v mateřském jazyce.
Dokonalé zvládnutí vybraných kapitol z ortografie a gramatiky českého jazyka. Studenti jsou schopni aplikovat získané teoretické poznatky v praxi jak při tvorbě vlastního textu, tak při korektuře defektního textu. Studenti jsou obeznámeni s dostupnými jazykovými příručkami pro češtinu a dokáží je využívat.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti ortografické normy češtiny na středoškolské úrovni.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test, Dotazník
Systematická domácí příprava (opakování ortografické a gramatické normy), plnění zadaných úkolů, aktivní účast v hodině, písemný test
|
Doporučená literatura
|
-
(2013). Portál o českém jazyku.
-
(1994). Pravidla českého pravopisu.. Praha: Fortuna.
-
(2011). Slovník současné češtiny. V Brně: Lingea.
-
Behún, D., & Behún, P. (2010). Pište správně česky: poradna šílených korektorů. Brno: Zoner Press.
-
Cibulka, A. a kol. (2007). O češtině.. Praha: Česká televize, Edice ČT.
-
Filipec, Josef . (2009). Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha.
-
Hlavsová, J. (2000). Opravník omylů v jazyce českém. [S.l.]: Víkend.
-
kolektiv autorů. (2012). Příruční mluvnice češtiny. Praha.
-
Kraus, J. (2005). Nový akademický slovník cizích slov :A-Ž. Praha.
-
Martincová, O. a kol. (1998). Nová slova v češtině 1. Praha.
-
Martincová, O. a kol. (2004). Nová slova v češtině 2. Praha.
-
Ptáček, M. (1996). Češtinářský rádce. Náchod.
-
STANĚK, V. (1997). Jak psát správně čárky. Praha.
-
ÚJČ AV ČR. Internetová jazyková příručka.
|