Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod do problematiky diváckých studií, vymezení základních termínů, metodologie analýzy textu. Od konceptu efektu ke konceptu užití a uspokojení: Rozbor textu Lazarsfeld, P.F., Berelson, B., Gaudet, H.: The People´s Choice: How the Voter Makes Up His Mind in a Presidental Campaign. (masové médium versus názorový vůdce) Od pasivního publika a morální paniky k aktivnímu publiku: Rozbor textu Barker, M.: The Newson Report: A Case Study In ?Common Sense?. (média a násilí: požadavky na revizi výzkumné agendy) Rozbor textu Morley:Family television. Rozbor textu Fiske, J.: Understanding Popular Culture. (čtení populárních textů jako vzdor) Projekce vybraného audiovizuálního díla, jeho společný rozbor (téma diskuse: limity polysémické povahy textu, možnosti subverzního čtení) Gender, fanouškovské kultury a interpretační komunity Rozbor textu Ang, I.: Living Room Wars: Rethinking Audiences for a Postmodern World. Rozbor textu Jenkins III, H.: Star Trek Rerun, Reread, Rewritten: Fan Writing as Textual Poaching.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Od masy k rozdrobenému publiku. Kurz seznamuje s výzkumem recepce a diváckých studií, s proměnami konceptualizace role příjemce ve vztahu ke kulturním textům a jejich producentům a s proměnou metodologických přístupů ke zkoumání diváků a mediálních publik. Součástí semináře budou projekce audiovizuálních děl, které demonstrují rozebíranou problematiku či jsou přímo předmětem rozebíraných studií.
Konceptualizovat specifické skupiny příjemců jako cílové skupiny mediálních sdělení.
|
Předpoklady
|
Schopnost číst odborný text v anglickém jazyce.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Seminář je koncipován ve formě společného rozboru odborných textů věnujících se oblasti divácké recepce (především) televize a filmu. Texty jsou zpravidla v anglickém originále, u rozsáhlých publikací se jedná o vybranou reprezentativní kapitolu. Předpokladem udělení zápočtu je průběžná příprava na seminář a aktivní účast v debatě. Získání zápočtu je podmíněno maximálně 3 absencemi, znalostí zadaných textů a aktivní účastí na semináři. Při neuspokojivé aktivitě studenta v rámci semináře bude zadán dodatečný úkol v podobě komentovaného překladu tematicky příbuzného textu. Kolokvium je realizováno formou ústního pohovoru na témata probíraná v semináři.
|
Doporučená literatura
|
-
Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
-
BROOKER, W., JERMYN, D. The Audience Studies Reader. London: Routledge 2003.
-
FISKE, J., HARTLEY J. Reading Television, London: Routledge 1978.
-
Friese, S. (2014). Qualitative data analysis with ATLAS.ti. Los Angeles, Calif: Sage.
-
Greig, A., Taylor, J., & MacKay, T. Doing research with children: a practical guide.
-
GWENLLIAN-JONES, S., PEARSON, R. E. Cult Television. Minneapolis and London: University of Minnesota Press 2004.
-
HARTLEY, J. Communication, Cultural and Media Studies ? The Key Concepts. London: Routledge 2002.
-
Morgan, D. L. Integrating qualitative and quantitative methods: a pragmatic approach.
-
NEWCOMB, H. Television: The Critical View. New York: Oxford University Press 2000.
-
PEARSON, E., SIMPSON, P. Critical Dictionary of Film and Television Theory. London and New York: Routledge 2001.
-
Robert Kozinets. (2009). Netnography: Doing Ethnographic Research Online..
-
Salmons, J. Qualitative online interviews: strategies, design, and skills.
-
Webster, J. G., Phalen, P. F., & Lichty, L. W. Ratings analysis: audience measurement and analytics.
-
Zeller, F., Ponte, C., & O'Neill, B. Revitalising audience research: innovations in European audience research.
|