Předmět: Teorie a analýza publika

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Teorie a analýza publika
Kód předmětu KZU/TAPM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
Úvod do problematiky diváckých studií, vymezení základních termínů, metodologie analýzy textu. Od konceptu efektu ke konceptu užití a uspokojení: Rozbor textu Lazarsfeld, P.F., Berelson, B., Gaudet, H.: The People´s Choice: How the Voter Makes Up His Mind in a Presidental Campaign. (masové médium versus názorový vůdce) Od pasivního publika a morální paniky k aktivnímu publiku: Rozbor textu Barker, M.: The Newson Report: A Case Study In ?Common Sense?. (média a násilí: požadavky na revizi výzkumné agendy) Rozbor textu Morley:Family television. Rozbor textu Fiske, J.: Understanding Popular Culture. (čtení populárních textů jako vzdor) Projekce vybraného audiovizuálního díla, jeho společný rozbor (téma diskuse: limity polysémické povahy textu, možnosti subverzního čtení) Gender, fanouškovské kultury a interpretační komunity Rozbor textu Ang, I.: Living Room Wars: Rethinking Audiences for a Postmodern World. Rozbor textu Jenkins III, H.: Star Trek Rerun, Reread, Rewritten: Fan Writing as Textual Poaching.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Od masy k rozdrobenému publiku. Kurz seznamuje s výzkumem recepce a diváckých studií, s proměnami konceptualizace role příjemce ve vztahu ke kulturním textům a jejich producentům a s proměnou metodologických přístupů ke zkoumání diváků a mediálních publik. Součástí semináře budou projekce audiovizuálních děl, které demonstrují rozebíranou problematiku či jsou přímo předmětem rozebíraných studií.
Konceptualizovat specifické skupiny příjemců jako cílové skupiny mediálních sdělení.
Předpoklady
Schopnost číst odborný text v anglickém jazyce.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Seminář je koncipován ve formě společného rozboru odborných textů věnujících se oblasti divácké recepce (především) televize a filmu. Texty jsou zpravidla v anglickém originále, u rozsáhlých publikací se jedná o vybranou reprezentativní kapitolu. Předpokladem udělení zápočtu je průběžná příprava na seminář a aktivní účast v debatě. Získání zápočtu je podmíněno maximálně 3 absencemi, znalostí zadaných textů a aktivní účastí na semináři. Při neuspokojivé aktivitě studenta v rámci semináře bude zadán dodatečný úkol v podobě komentovaného překladu tematicky příbuzného textu. Kolokvium je realizováno formou ústního pohovoru na témata probíraná v semináři.
Doporučená literatura
  • Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
  • BROOKER, W., JERMYN, D. The Audience Studies Reader. London: Routledge 2003.
  • FISKE, J., HARTLEY J. Reading Television, London: Routledge 1978.
  • Friese, S. (2014). Qualitative data analysis with ATLAS.ti. Los Angeles, Calif: Sage.
  • Greig, A., Taylor, J., & MacKay, T. Doing research with children: a practical guide.
  • GWENLLIAN-JONES, S., PEARSON, R. E. Cult Television. Minneapolis and London: University of Minnesota Press 2004.
  • HARTLEY, J. Communication, Cultural and Media Studies ? The Key Concepts. London: Routledge 2002.
  • Morgan, D. L. Integrating qualitative and quantitative methods: a pragmatic approach.
  • NEWCOMB, H. Television: The Critical View. New York: Oxford University Press 2000.
  • PEARSON, E., SIMPSON, P. Critical Dictionary of Film and Television Theory. London and New York: Routledge 2001.
  • Robert Kozinets. (2009). Netnography: Doing Ethnographic Research Online..
  • Salmons, J. Qualitative online interviews: strategies, design, and skills.
  • Webster, J. G., Phalen, P. F., & Lichty, L. W. Ratings analysis: audience measurement and analytics.
  • Zeller, F., Ponte, C., & O'Neill, B. Revitalising audience research: innovations in European audience research.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr