Lecturer(s)
|
|
Course content
|
1.-4.Startification of the Czech society, social mobility. 5.-8. Population developement, demographic behaviour of the Czech population. 9.-12.Value formation and shifts, election bahaviour.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
|
Learning outcomes
|
Course is focused on the development of the Czech society after the Velvet revolution in 1989. The strativication, demography and stabilization of different sociel institutions are discussed.
Students gain knowledge of the social and demographic developement of the Czech society after the year 1989.
|
Prerequisites
|
Pass the course Introduction to Sociology.
|
Assessment methods and criteria
|
Written exam
Requirements for the colloquium: Active participation in seminars, assigned reading texts and preparing for seminars, successful verification of knowledge of topics discussed in the debate over the week before the colloquium seminar handed works (at least 5 standard pages previously consulted on the subject).
|
Recommended literature
|
-
Keller, J. 2000: Vzestup a pád středních vrstev. Praha: Slon.
-
Mareš, P. - Potočný, T. 2003: Modernizace a česká rodina. Brno: Barrister&Principal..
-
Morávková, Š. 2001. "Předběžné výsledky sčítání lidí, domů a bytů 2001." Demografie..
-
Možný, I. Rodina a společnost. Praha: Slon. (kapitola 4).
-
MOŽNÝ, I. (2008). Rodina a společnost. Praha.
-
Rabušic, L. (2001). Kde ty všechny děti jsou? Porodnost v sociologické perspektivě. Praha: Sociologické nakladatelství.
-
Tuček, M. a kol. 2003: Dynamika české společnosti a osudy lidí na přelomu tisíciletí. Praha, Slon. (str. 309-315).
-
Večerník, J. Matějů, P. 1998. Zpráva o vývoji české společnosti, 1989-1998. Praha: Academia. (kapitola 5, 7, 9).
|