Vyučující
|
-
Orság Petr, doc. PhDr. Ph.D.
-
Páral Karel, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Peterová Věra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vztah zpravodajství a publicistiky v české žurnalistice. 2. Bulvární média v kontextu současného zpravodajství a publicistiky. 3. Zpravodajství a publicistika jako zábava: Infotainment a tabloidizace. Tradiční seriózní žurnalistika jako relikt minulosti? 4. Hlavní tradiční žánry užívané v současných českých médiích. Mísení a prolínání žánrů. Základní charakteristika, možnosti uplatnění. 5. Názorové texty. Názorové rubriky. Komentář. Kratší publicistické žánry. Reportáž. Vývoj a její současná podoba v různých typech médií. 6. Tradiční žurnalistika vs. on-line žurnalistika I. Multimédia. Proměny mediálních obsahů v závislosti na nových technologiích. Proces konvergence specifika. Témata a zdroje on-line žurnalistiky. 7. Tradiční žurnalistika vs. on-line žurnalistika II. Stírání rozdílů mezi zpravodajstvím a publicistikou. Nové žánry. 8. Publicistika na internetu - interaktivita, názorová diskusní fóra, "blogosféra". Kdo je/není novinář? 9. Občanská žurnalistika (v tradičních i on-line médiích). Datová žurnalistika atd. 10. Etika v žurnalistice v kontextu rozvoje digitálních médií a aktuálních proměn vlastnické struktury tuzemských médií. 11. Investigativní žurnalistika. Žurnalistika v extrémních situacích. Budoucnost seriozní žurnalistiky. Rámcový program seminářů/cvičení: 1. Zpravodajství a publicistika, prolínání žánrů. Praktické ukázky a analýza textů. 2. Rozšířená zpráva, práce se zdroji, řazení informací, využití HLP. Vlastní tvorba. 3. Story. Kdy a jak psát "storku"? Příprava, zpracování, výstavba textu. Vlastní tvorba. 4. Rozhovor. Fáze zpracování. Jakých chyb se vyvarovat? Vlastní tvorba. 5. Úvaha a komentář. Praktické ukázky, nejnovější trendy, možnosti zpracování. Vlastní tvorba. 6. Recenze a kritika. Praktické ukázky, nejnovější trendy, možnosti zpracování. Vlastní tvorba.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět navazuje na kurz Zpravodajství a publicistika 1, rozvíjí a prohlubuje znalosti a dovednosti ze ZS. Výklad bude průběžně tematizovat souvislosti mezi tvorbou zpravodajských a publicistických mediálních obsahů a proměnou současného mediálního prostředí (rozvoj nových technologií atd). V tomto rámci bude nahlížen vztah mezi současným zpravodajstvím a publicistikou, proměny žánrové struktury tradičních médií, pronikání prvků on-line médií do těch tradičních atd. Pozornost bude věnována také žánrovému prolínání zpravodajství a publicistiky v současných médiích, stírání rozdílu mezi zpravodajstvím a publicistikou i specifikům žurnalistiky internetové. Nedílnou součástí kurzu jsou praktická seminární cvičení, při nichž budou studenti sami tvořit zpravodajské a publicistické texty.
Student je obeznámen s procesy produkce mediálních obsahů v různých mediálních formách (tištěných, audiovizuálních, nebo v nových médiích) a je tyto poznatky aplikovat ve své profesi.
|
Předpoklady
|
Tvorba základních žurnalistických komunikátů. Orientace v tuzemských médiích.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Požadované znalosti a dovednosti: - identifikovat, klasifikovat a analyzovat publicistická sdělení v tištěných i audiovizuálních médiích; - poznat jejich specifické kompoziční prostředky; Zápočet: - průběžné plnění povinností zadávaných vyučujícími - odevzdání publikovaných komunikátů v termínu stanoveném vyučujícím. Komplexní (ročníková) zkouška - skládá se z teoretické a praktické části - bude vycházet z témat tohoto kurzu a kurzu Zpravodajství a publicistika 1 - prověří i znalost mediálního prostředí v ČR. Rozbor publicistického textu, teoretické znalosti dané osnovou předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bartošek, J. (2004). Základy žurnalistiky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
-
BARTOŠEK, J. Zpravodajství a publicistika. Olomouc : UP, 2001.
-
BLAŽEK, B. Tváří v tvář obrazovce. Praha : SLON, 1995..
-
BROMLEY, M., O´MALLEY, T. A Journalism Reader. London : Routledge, 1997.
-
Burns, Lynette Sheridan. (2004). Žurnalistika. . Praha: Portál.
-
FORET, M., LAPČÍK, M., ORSÁG, P. (eds). (2008). Mediální praxe. Základy žurnalistických profesí. . Olomouc: FF UP.
-
Jelínek, M., Švandová, B. a kol. (1999). Argumentace a umění komunikovat.. Brno: Masarykova univerzita.
-
McNair, B. (2004). Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál.
-
OSVALDOVÁ, B. A KOL. Praktická encyklopedie žurnalistiky. Praha : Libri, 2002.
-
Russ - Mohl, Stehphan, Bakičová, Hana. (2005). Žurnalistika. Komplexní průvodce praktickou žurnalistikou.. Praha: Grada.
|