Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky, terminologie, základní literatura. 2. Politické a ekonomické principy koloniální vlády, historický exkurs, zrod 1. impéria. Textualita 3. Postkoloniální diskurs: historie, jazyk, identita, otázka "reprezentace", kulturální studia, vliv marxismu, politické aspekty (Said) 4. Otroctví, etnicita, multikulturalismus, hybridita (Bhabha) 5. Kolonialismus v praxi: East India Company a důsledky její vlády, British Raj, Vrcholy imperiální kultury v Evropě a za mořem, "Scramble for Africa", nacionalismus (Fanon) 6. Orient jako inspirace. Univerzalita a diference v literatuře. 7. Proti-koloniální rezistence, dekolonizace a problematika vzniku (ne)závislých států (Gandhi, Fanon, Memmi) 8. Koloniálního dědictví vybraných lokalit (sociální stratifikace, hospodářství, "fair trade", jazyk a literatura, "translation", vzdělávací systém) 9. Postkolonialismus a postmoderna, feminismus (Spivak) 10. Neokolonialismus, globalizace, kulturní imperialismus, populární kultura (Slumdog Millionaire) 11. Plody a slepé uličky postkoloniálního diskursu, kontroverze, kulturní pluralita 12. Shrnutí kurzu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 3 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznámit studenty se základními rysy a koncepty (post)koloniální teorie a jejím významem pro kulturální studia, literární vědu a obecně i současnou geopolitickou situaci. Teoretické poznatky budou průběžně ilustrovány na dějinách britského impéria, jakožto největšího koloniálního panství. Sledován bude jeho zrod, rozmach a rozpad s jeho důsledky a následném vyrovnávání se s koloniální minulostí v různých částech světa. Na základě studia základních teoretických textů postkoloniální teorie se budou účastníci kursu pokoušet kriticky hodnotit dědictví koloniální éry nejen v kulturní oblasti: v literatuře, výtvarném umění, architektuře, ale také v politice, ekonomice a sociální sféře. Kurs si dále klade za cíl uvést do postkoloniálního kontextu různé okolnosti současné, historické a kulturní, nacházet spojitosti a rozdíly napříč dějinami a kulturami a představit bohatství a různorodost myšlenkových proudů postkoloniálního diskursu. Těžiště bude spočívat v četbě textů (nutná znalost angličtiny), následné diskusi nad nimi a referátech na zadaná témata. Základní četba bude doplněna vybranými ukázkami ze světové beletrie, filmu a dalšími materiály.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu, kriticky pohlížet na současnou literaturu, kulturu a mediální obraz tvořící (post)koloniální diskurz.
|
Předpoklady
|
schopnost práce s odborným textem, včetně textů anglických.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Zápočet: - aktivní tvůrčí práce v semináři dle požadavků vyučujícího - průběžné vypracovávání všech zadaných dílčích úkolů Kolokvium: obhajoba písmně vypracovaných úkolů (esej v rozsahu 5 normostran).
|
Doporučená literatura
|
-
Abdel-Malek, A., & Havránek, V. (2011). Postkoloniální myšlení II. Praha: Tranzit.cz.
-
During, Simon. Cultural Studies: A Critical Introduction. Routledge, 2005.
-
Fanon, F., & Kozelská, I. (2011). Postkoloniální myšlení I. Praha: Tranzit.
-
Gandhi, Leela. Postcolonial Theory: A Critical Introduction. Allen & Unwin, 1998.
-
Havránek, Vít et Ondřej Lánský, eds. (2013). Postkoloniální myšlení IV. Parha.
-
McRobbie, Angela. Aktuální témata kulturálních studií. Praha: Portál, 2006.
-
Said, E. W., & Nagyová, P. (2008). Orientalismus: západní koncepce Orientu. Praha: Paseka.
-
Williams, Patrick. Colonial Discourse and Post-colonial Theory: A Reader. New York: Columbia University Press, 1994.
|