Vyučující
|
-
Bína Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. informační schůzka, info o náplni semináře, zadání referátů a prezentací 2. úvodní přednáška ? Specifika narativní formy Herman, David. 2009. Basic Elements of Narrative. Oxford: Wiley-Blackwell. Pp. 1-23. 3. Evoluční původ narativní formy Rosenberg, Alex. 2011. The Atheist?s Guide to Reality: Enjoying Life without Illusions. New York: W. W. Norton. kap. 1. 4. Narativ jako antropologická konstanta a intuitivní forma Bruner, Jerome. 1991. ?The Narrative Constuction of Reality.? In Critical Inquiry. No 18. Pp. 1-22. 5.Narativ - hermeneutika narativní formy Bruner, Jerome. 1991. ?The Narrative Constuction of Reality.? In Critical Inquiry. No 18. Pp. 1-22. 6. Teorie mysli ? intencionální stavy Dennet, Daniel. 1989. The Intentional Stance. Cambridge: The MIT Press. Pp. 43-81. Bering, Jesse. 2012. The Belief Instinct. The Psychology of Souls, Destiny, and The Meaning of Life. New York: W. W. Norton. Pp. 12-24. 7. Promiskuitní teleologie Kelemen, D. ? Rottman, J. ? Seston, R. 2012. ?Professional Physical Scientists Display Tenacious Teleological Tendencies: Purpose-Based Reasoning as a Cognitive Default.? In Journal of Experimental Psychology: General. Kelemen, Deborah. 2004. ?Are Children ?Intuitive Theists?? Reasoning about Purpose and Design in Nature. In Psychological Science. Vol. 15. No. 5. Pp. 295-301. 8. Narativní konstrukce identity Gottschall, Jonathan. 2012. The Storytelling Animal: How Stories Make Us Human. New York: Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company. kap. 8. 9. Narativní konstrukce subjektivity Foucault, M. 2003. Myšlení vnějšku. Praha: Herrmann & synové. Pp. 127-152. Foucault, Michel. 2009. Security, Territory, and Population. New York: Palgrave Macmillan. Pp. 186-208. 10. Narativní konstruktivismus v sociálních vědách Fay, Brian. 2002. Současná filosofie sociálních věd. Praha: SLON. Pp. 213-236.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Kurs je zaměřen na narativ jakožto kognitivní formu a antropologickou konstantu. Východisky kurzu pro uvažování o narativu a jeho partikulárních vlastnostech jsou především sociální psychologie, kongitivní vědy, analytická a kontinentální filosofie. Cílem předmětu je seznámit studenty s vlastnostmi narativu jakožto specifické kognitivní formy. Studenti tedy získají základní přehled o strukturních vlastnostech narativu a budou seznámeni s kognitivními aspekty užívání této formy. V druhé části kursu bude věnována pozornost konkrétním užitím této formy v kontextu sociálních vztahů a kultury obecně.
- obeznámenost s narativem jako kognitivní formou - schopnost identifikovat narativ v konkrétních projevech
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Podmínkou získání atestace je povinná docházka (max 2 absence) a aktivní účast na seminářích, znalost zadávaných textů a prezentace zvoleného tématu v semináři.
|
Doporučená literatura
|
-
Bruner, Jerome. (1991). ?The Narrative Constuction of Reality.? In Critical Inquiry. No 18. Pp. 1-22..
-
Gottschall, Jonathan. (2012). The Storytelling Animal: How Stories Make Us Human. New York: Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company..
-
Herman, David. (2009). Basic Elements of Narrative. Oxford: Wiley-Blackwell..
|