Vyučující
|
-
Orság Petr, doc. PhDr. Ph.D.
-
Trampota Tomáš, PhDr. Ph.D.
-
Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Mediální obsahy - koncepty, přístupy ke zkoumání a trendy 2. Mediální publikum - koncepty, přístupy ke zkoumání a trendy 3. Média jako ekonomicko-politické instituce 4. Mediální produkce I (způsob tvorby mediální produkce, intervenující faktory a procesy, mediální produkce jako informace / diskurs) 5. Mediální produkce II (různá pojetí konceptualizace mediální produkce, vybrané teoretické / analytické přístupy ke zkoumání mediální produkce) 6. Publikum I (charakteristika publika, vztah publika k ostatním segmentům procesu masové komunikace, různá pojetí konceptualizace publika) 7. Publikum II (vybrané teoretické / analytické přístupy zkoumání publika) 8. Efekty MK I (vymezení pojmu, konceptualizace z hlediska různých teoretických přístupů) 9. Efekty MK II (klasifikace efektů, historický nástin vývoje zkoumání efektů MK) 10. Perspektivy vývoje 11. Aktuální témata MS I - média a systémy (kultura, politika, ekonomika...) 12. Aktuální témata MS II - média a procesy (globalizace, postmoderna, gender, individualizace, on-line komunity...)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Zakončení kursu "Mediální studia 2" formou zkoušky (dvousemestrální, komplexní) pro studenty Mediálních studií. Kurs navazuje na předmět Mediální studia I a v něm nastíněnou problematiku dále rozvíjí a tematizuje. Jeho cílem je popsat základní charakteristiky médií jako sociokulturního fenoménu, jednotlivé segmenty a roviny procesu mediální komunikace a možnosti jejich systematického zkoumání, které je interpretováno z různých teoretických a analytických pozic. Důraz je kladen na propojení problematiky MS s dalšími disciplínami, které se věnují stejnému předmětu (interdisciplinaritu). Závěrečná část kursu je věnována aktuálním klíčovým tématům, kterými se MS zabývají.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
|
Předpoklady
|
Kurs navazuje na předmět Mediální studia I a v něm nastíněnou problematiku dále rozvíjí a tematizuje.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Požadavky ke kolokviu: Aktivní účast v semináři, četba zadaných textů a příprava na semináře, úspěšné zvládnutí ověření znalostí probíraných témat při rozpravě nad týden před konáním kolokvia odevzdanou seminární prací (min. 5 normostran na předem konzultované téma).
|
Doporučená literatura
|
-
Bauer, M. W. - Gaskell, G. Qualitative researching with text, image and sound. London 2000.
-
Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
-
Berger, A. A. Popular Culture Genres. Newbury Park: Sage 1992.
-
Cook, G. The discourse of advertising. London 1992.
-
Eco, U. Meze interpretace. Praha 2004.
-
Fay, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha 2002.
-
Gibson, B., & Hartman, J. Rediscovering grounded theory.
-
Hall, S. Cultural Studies: two paradigms. In: Media, Culture and Society. London 1992.
-
Hartley, J. Understanding news. London 1982.
-
Knapp, H. (2014). Introductory statistics using SPSS. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
-
Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS.
-
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
-
Silverstone, R. Why study the media? London 1999.
|