Předmět: Mediální studia 2

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Mediální studia 2
Kód předmětu KZU/MSMZ
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Orság Petr, doc. PhDr. Ph.D.
  • Trampota Tomáš, PhDr. Ph.D.
  • Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Mediální obsahy - koncepty, přístupy ke zkoumání a trendy 2. Mediální publikum - koncepty, přístupy ke zkoumání a trendy 3. Média jako ekonomicko-politické instituce 4. Mediální produkce I (způsob tvorby mediální produkce, intervenující faktory a procesy, mediální produkce jako informace / diskurs) 5. Mediální produkce II (různá pojetí konceptualizace mediální produkce, vybrané teoretické / analytické přístupy ke zkoumání mediální produkce) 6. Publikum I (charakteristika publika, vztah publika k ostatním segmentům procesu masové komunikace, různá pojetí konceptualizace publika) 7. Publikum II (vybrané teoretické / analytické přístupy zkoumání publika) 8. Efekty MK I (vymezení pojmu, konceptualizace z hlediska různých teoretických přístupů) 9. Efekty MK II (klasifikace efektů, historický nástin vývoje zkoumání efektů MK) 10. Perspektivy vývoje 11. Aktuální témata MS I - média a systémy (kultura, politika, ekonomika...) 12. Aktuální témata MS II - média a procesy (globalizace, postmoderna, gender, individualizace, on-line komunity...)

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Zakončení kursu "Mediální studia 2" formou zkoušky (dvousemestrální, komplexní) pro studenty Mediálních studií. Kurs navazuje na předmět Mediální studia I a v něm nastíněnou problematiku dále rozvíjí a tematizuje. Jeho cílem je popsat základní charakteristiky médií jako sociokulturního fenoménu, jednotlivé segmenty a roviny procesu mediální komunikace a možnosti jejich systematického zkoumání, které je interpretováno z různých teoretických a analytických pozic. Důraz je kladen na propojení problematiky MS s dalšími disciplínami, které se věnují stejnému předmětu (interdisciplinaritu). Závěrečná část kursu je věnována aktuálním klíčovým tématům, kterými se MS zabývají.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
Předpoklady
Kurs navazuje na předmět Mediální studia I a v něm nastíněnou problematiku dále rozvíjí a tematizuje.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Požadavky ke kolokviu: Aktivní účast v semináři, četba zadaných textů a příprava na semináře, úspěšné zvládnutí ověření znalostí probíraných témat při rozpravě nad týden před konáním kolokvia odevzdanou seminární prací (min. 5 normostran na předem konzultované téma).
Doporučená literatura
  • Bauer, M. W. - Gaskell, G. Qualitative researching with text, image and sound. London 2000.
  • Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
  • Berger, A. A. Popular Culture Genres. Newbury Park: Sage 1992.
  • Cook, G. The discourse of advertising. London 1992.
  • Eco, U. Meze interpretace. Praha 2004.
  • Fay, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha 2002.
  • Gibson, B., & Hartman, J. Rediscovering grounded theory.
  • Hall, S. Cultural Studies: two paradigms. In: Media, Culture and Society. London 1992.
  • Hartley, J. Understanding news. London 1982.
  • Knapp, H. (2014). Introductory statistics using SPSS. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
  • Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS.
  • Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
  • Silverstone, R. Why study the media? London 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr