Předmět: Mediální studia 1

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Mediální studia 1
Kód předmětu KZU/MS1KM
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Orság Petr, doc. PhDr. Ph.D.
  • Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. uvedení do problematiky - komunikační/mediální studia a mediální komunikace (MK) 2. interdisciplinární charakter MS a místo v systému věd 3. metodologický a pojmový aparát MS, rekapitulace a specifikace koncepcí struktury MK 4. nástin vývoje zkoumání MK (přehled základních epistemologických, teoretických a analytických přístupů) 5. paradigmatická struktura komunikačních/mediálních studií I (ideové zdroje a východiska zkoumání MK - přehled) 6. paradigmatická struktura KMS II (pozitivistická - interpretativistická epistemologie, postpozitivismus - konstruktivismus - kritický přístup - pragmatismus) 7. MS jako humanities / MS jako social sciences 8. klíčové koncepty, osobnosti 9. kognitivně-empirická tradice MS (východiska, klíčové koncepty, osobnosti) 10. komunikačně-technologická tradice MS (východiska, klíčové koncepty, osobnosti) 11. kriticko-spekulativní tradice MS (východiska, klíčové koncepty, osobnosti) 12. kulturální tradice MS (východiska, klíčové koncepty, osobnosti)

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kolokvovaná forma zakončení kursu "Mediálních studií 1" pro studenty Kulturálních studií. Kurs je zaměřen na uvedení do problematiky mediálních studií a vytvoření rámce, v jehož intencích je možno tematizovat problémy spojené s mediální komunikací obecně i ty, s nimiž se budou studenti setkávat v dalších předmětech (jak obecných teoreticko-analytických, tak těch, které se specializují na dílčí oblasti dané problematiky). Cílem kursu (v bezprostřední návaznosti na tzv. kompendium mediálních studií) je zmapovat základní teorie, přístupy a osobnosti v mediálních studiích, jejich historii, současnost a zasazení do širšího rámce kulturálních studií. Nezbytnou součástí kursu jsou semináře, které jsou věnovány rozboru klíčových textů z oblasti mediálních studií.
- schopnost kritické analýzy náročné akademické literatury v ČJ a AJ - demonstrovat své porozumění současné odborné literatuře k tématům probíraných v semináři - obeznámenost s existencí vědění o kulturní diversitě, nahlížené z pluralistické perspektivy - schopnost vést diskuzi o kulturních, mediálních a společenských tématech, které souvisejí s oborem mediální studia
Předpoklady
Obeznámenost se základními teoretickými koncepty.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Požadavky ke kolokviu: Aktivní účast v semináři, četba zadaných textů a příprava na semináře, úspěšné zvládnutí ověření znalostí probíraných témat při rozpravě nad týden před konáním kolokvia odevzdanou seminární prací (min. 5 normostran na předem konzultované téma).
Doporučená literatura
  • Avery, R.K. - Eason, D. Critical perspectives on media and society. London 1991.
  • Baudrillard, J. Mass Media Culture. In: Poster, M. (ed.) Selected Writings. Stanford University press 1983.
  • Baudrillard, J. Simulations. New York 1983.
  • Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
  • ECO, U. (1995). Skeptikové a těšitelé. Praha.
  • Gibson, B., & Hartman, J. Rediscovering grounded theory.
  • Giddens, A. (1998). Důsledky modernity. Praha.
  • Hubík, S. Sociologie vědění. Praha 1999.
  • Knapp, H. (2014). Introductory statistics using SPSS. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
  • Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS.
  • McLuhan, M. Jak rozumět médiím. Praha 1991..
  • Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
  • Volek, J. Mediální studia mezi kritikou ideologie a kritikou informace. In: Volek, J. - Štětka, V. (eds.): Média a realita. Brno: Masarykova univerzita 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr