Předmět: Teorie masové komunikace 2

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Teorie masové komunikace 2
Kód předmětu KZU/MKB2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
1. mediální studia (MS), problematika vymezení předmětu, vztah k ostatním vědám 2. historie MS - přehled základních teorií a přístupů v MS 3. současnost MS - přehled základních teorií a přístupů v MS 4. rozbor MK I z hlediska různých přístupů, základní komunikační modely 5. rozbor MK II - přehled základních metodologických a analytických přístupů 6. rozbor MK III - metody a techniky výzkumu MK 7. MS a jejich využití pro studium žurnalistiky 8. MS a zpravodajství ? zpravodajství jako forma komunikace, zpravodajství jako diskurs, zpravodajství jako žánr, součásti zpravodajské narace, zpravodajství z pohledu politické ekonomie / sociologie / kulturálních studií 9. faktory ovlivňující med.obsah (shoemaker-reese) 10. - 12. přehled nejvýznamnějších teorií vztahujících se k MK (agenda setting, knowledge gaps, spirála mlčení, krité-ria newsworthiness, gatekeeping...)

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu TMK II je seznámení se s jednotlivými segmenty procesu mediální komunikace možností jejich konceptualizace. Tato problematika je tematizována z hlediska různých teoretických / analytických přístupů, s nimiž byli posluchači seznámeni v kurzu TMK I a možnosti kritické reflexe dále prohlubuje s ohledem na komplexnost dané problematiky. Zvláštní důraz je kladen zejména na tematický okruh mediální produkce, který by měl poskytnou dostatečnou orientaci v teoretických aspektech problematiky, která je předmětem kurzu analýza mediálních sdělení, realizovaném v magisterském stupni studia.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
Předpoklady
absolvování MKB1
KZU/MKB1

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Úspěšné absolvování všech ústních i písemných testů dle osnovy předmětu.
Doporučená literatura
  • Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
  • Berger, A. A. Popular Culture Genres. Newbury Park: Sage 1992.
  • Burton, G. - Jirák, J.:. Úvod do studia médií. Brno 2003..
  • DeFleur, M. - Ballová, S. J.:. Teorie masové komunikace. Praha 1996.
  • Gibson, B., & Hartman, J. Rediscovering grounded theory.
  • Knapp, H. (2014). Introductory statistics using SPSS. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
  • Kronicková, J. C.:. Alternativní metodologie pro analýzu kvalitativních dat. In: Sociologický časopis, č. 1., ročník 33, Praha 1997, s. 57 - 67)..
  • Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS.
  • McNair, B. (2004). Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál.
  • McQuail, D. (2002). Úvod do teorie masové komunikace.. Praha: Portál.
  • Pácl, P. Tři etapy sociologického výzkumu hromadných sdělovacích prostředků. Ostrava 1995.
  • Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
  • Shoemaker, P. J. - Reese, S. D.:. Mediating the message: theories of influences on mass media content. New York 1991..
  • Schulz, W. - Hagen, L. - Schrerer, H. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha 1997.
  • Strauss, A. - Corbinová, J.:. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr