Vyučující
|
-
Machalová Milena, PhDr.
-
Skopalová Jitka, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět zahrnuje témata: Analýza současné školské situace, vývoj pedagogických idejí, alternativní školské směry, osobnost učitele, modifikace funkcí učitele, etika a právní odpovědnost učitele, autorita a kázeň ve vyučování, řešení a prevence šikany, cíl výchovy a vzdělávání, taxonomie, práce s cíli, obsah výchovy, teorie kurikula, RVP, ŠVP, vyučovací metody, příprava na hodinu, žák jako subjekt edukace, diagńoza a klasifikace, sociologie školní třídy, didaktické zásady. .
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit budoucí učitele s etiologií a důsledky rizikového chování (RICHO) u dětí a mládeže. Obecná část předmětu je zaměřena na základní pojmy, souvislosti a teorie sociálních deviací, speciální část reflektuje aktuální problémy RICHO. V rámci předmětu studenti získají rovněž informace o praktickém fungování státních i nestátních organizací, profesionálně řešící uvedené problémy. Důraz je kladen na prevenci RICHO. Studenti budou po absolvování předmětu schopni: - orientovat se v odborné terminologii RICHO, - charakterizovat kriteria pro kategorizaci odchylného chování, - znát současný vědecký přístup k uvedené problematice, - identifikace a pedagogické intervence u konkrétních projevů RICHO, - spolurozhodnout o účinném opatření k eliminaci sociálně nežádoucích jevů u jedinců, resp. skupin, - plánovat preventivní strategie, - uplatnit zásady týmové a mezioborové spolupráce při řešení RICHO. Obecná způsobilost: Student je vybaven teoretickými vědomostmi a potřebnými aplikačními dovednostmi. Požadavky na studenta: Kolokvium: zpracování kolokviální práce-aplikace teoretických otázek z disciplíny v rozsahu minimálně 8 normostran a za použití 3 odborných zdrojů-deskripce teorií (bio-psycho-socio), které objasňují příčiny vzniku uvedeného RICHO a nástin prevence, příp. pedagogické intervence řešení konkrétních projevů RICHO. Vítané jsou ilustrativní ukázky, příklady dobré praxe. Obsah Předmět zahrnuje témata: - Objasnění základních pojmů-sociální norma, sociální patologie a deviace. Anomie, rizikové chování. - Klasifikace sociálních deviací a odchylného chování. Tradiční koncepce a současné pojetí sociálních deviací - normativní a reaktivní pojetí. - Předsudky a stereotypy v pedagogické praxi. - Teorie deviantního chování - biologické, psychologické a sociologické. - Porucha socializačního procesu (rodina, vrstevníci, škola, komunikační média, sociální klima). - Interpersonální agresivní chování - agrese, šikana, kyberšikana aj. - Alkoholové, nealkoholové a látkové závislostní chování. - Suicidalita, sebepoškozování, spektrum poruch příjmu potravy. - Negativní působení skupin se sektářskými rysy. - Prevence projevů rizikového chování-předmět, systém, typy preventivních aktivit, subjekty prevence. Aktivity: kolokviální práce 8-12 stran, zpětná vazba elektronicky
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta
Student předloží vypracované portfolio praktických úkolů z didaktické problematiky a školní reality. V předloženém portfoliu prokazuje schopnost samostatné práce s pedagogickou dokumentací a učebnicí, prokáže své znalosti i kreativitu při zpracování přípravy a výukového projektu; důraz je kladen formulaci výukovách cílů a úloh a práci s nimi. Rozsah - 6 úkolů a zadání, 10-15 stran.
|
Doporučená literatura
|
-
Grecmanová, H., Holoušová, D., Urbanovská, E. (2000). Obecná pedagogika I., II.. Olomouc: Hanex.
-
Kalhous, Z., Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
-
Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
-
Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
-
PODLAHOVÁ, L. (2002). Ze studenta učitelem.. Olomouc.
|