Vyučující
|
-
Machalová Milena, PhDr.
-
Podlahová Libuše, doc. PhDr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
Předmět zahrnuje témata: Analýza současné školské situace, vývoj pedagogických idejí, alternativní školské směry, osobnost učitele, modifikace funkcí učitele, etika a právní odpovědnost učitele, autorita a kázeň ve vyučování, řešení a prevence šikany, cíl výchovy a vzdělávání, taxonomie, práce s cíli, obsah výchovy, teorie kurikula, RVP, ŠVP, vyučovací metody, příprava na hodinu, žák jako subjekt edukace, diagńoza a klasifikace, sociologie školní třídy, didaktické zásady. Vývoj pedagogických idejí, analýza současné školské situace, alternativní školské směry, osobnost učitele, modifikace funkcí učitele, etika a právní odpovědnost učitele, autorita a kázeň ve vyučování, řešení a prevence šikany.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je položit kompetenční základ pro vytváření profesních kompetencí budoucích učitelů. Studenti budou po absolvování předmětu schopni: - orientovat se při výběru organizační formy výuky podle charakteru učiva, - srovnat své předpoklady k učitelství vzhledem ke zvláštnostem jednotlivých typů učitelských osobností, - pracovat na rozvoji svých vlastních učitelských kompetencí, - definovat učitelství jako vztahové a pomáhající povolání, - obhájit etické principy a respektovat právní normy platné ve školství, - rozlišit základní typy žáků (handicapovaní, nadaní, problémoví, žáci s jiným mateřským jazykem, neprospívající), - modifikovat svoje přístupy a metody vzhledem k jednotlivým typům a skupinám žáků, - aplikovat kladné a přínosné prvky alternativních školských koncepcí ve vlastní přípravě, - rozeznat sociální situaci ve třídě pomocí sociologických a pedagogických metod, - reflektovat současnou situaci ve školství (reforma). Požadavky na studenta: kolokvium:úspěšně absolvovat závěrečný test z předmětu (viz uvedená témata + téma cíle a úlohy. Obsah Předmět zahrnuje témata - Edukační proces, organizační formy výuky, fáze vyučovacího procesu - Osobnost učitele, typologie učitelských osobností, požadavky na učitele - Profesní kompetence učitele - Učitelství jako profese, začínající učitel, specifika a prestiž učitelského povolání - Etika v učitelském povolání, právní odpovědnost učitele - Žák jako subjekt edukace - Alternativní školské směry - Sociologie školní třídy - Škola jako instituce - Analýza současné školské situace Aktivity: účast na přednáškách z předmětu Pedagogika pro učitele + účast na volitelných přednáškách v letním semestru (8 přednášek)
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Student zvládne kurikulum předmětu, svoje vědomosti a schopnost aplikace získaných vědomostí pokáže v záverečném testu. Kromě pravidelných přednášek student volí 4 výběrové (profilující)přednášky z nabízených šesti (pedagogika + psychologie).
|
Doporučená literatura
|
-
Grecmanová, H., Holoušová, D., Urbanovská, E. (2000). Obecná pedagogika I., II.. Olomouc: Hanex.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
-
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování.. Praha: Portál.
-
Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
-
PODLAHOVÁ, L. (2002). Ze studenta učitelem.. Olomouc.
|