Předmět: Pedagogika pro učitele 1

» Seznam fakult » FIF » KSR
Název předmětu Pedagogika pro učitele 1
Kód předmětu KSR/P1UZ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Podlahová Libuše, doc. PhDr. Dr.
  • Machalová Milena, PhDr.
Obsah předmětu
Předmět zahrnuje témata: Analýza současné školské situace, vývoj pedagogických idejí, alternativní školské směry, osobnost učitele, modifikace funkcí učitele, etika a právní odpovědnost učitele, autorita a kázeň ve vyučování, řešení a prevence šikany, cíl výchovy a vzdělávání, taxonomie, práce s cíli, obsah výchovy, teorie kurikula, RVP, ŠVP, vyučovací metody, příprava na hodinu, žák jako subjekt edukace, diagńoza a klasifikace, sociologie školní třídy, didaktické zásady. .

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je položit kompetenční základ pro vytváření profesních kompetencí budoucích učitelů. Studenti budou po absolvování předmětu schopni: - orientovat se ve školské politice státu (kurikulární dokumenty), - pracovat s kurikulem vlastního předmětu (podle RVP a ŠVP) - vytvářet vlastní strategii výuky, - stanovovat výukové cíle a úlohy, - volit a užívat metody adekvátně k cíli a obsahu výuky, - užívat základní metody pedagogické diagnostiky, - rozlišit a plánovat další výchovné funkce učitele. Požadavky na studenta Zápočet: Student předloží vypracované portfolio praktických úkolů z didaktické problematiky a školní reality. V předloženém portfoliu prokazuje schopnost samostatné práce s pedagogickou dokumentací a učebnicí, prokáže své znalosti i kreativitu při zpracování přípravy a výukového projektu; důraz je kladen formulaci výukových cílů a úloh a práci s nimi. Rozsah - 6 úkolů a zadání, 10-15 stran. Obsah - Předmět zahrnuje témata: - Cíl výchovy a vzdělávání, výukové cíle, taxonomie cílů, práce s cíli, učební úlohy - Obsah výchovy, teorie kurikula - Rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy - Didaktické zásady v práci učitele - Vyučovací metody a postupy - Příprava na vyučovací hodinu, - Pozorování a analýza vyučovací hodiny - Autorita učitele a kázeň ve vyučování, prevence nekázně, řešení šikany - Diagnóza klasifikace výsledků vyučování a výchovy - Modifikace funkcí učitele - Školní legislativa a administrativa školy. Aktivity 6 úkolůportfolia, rozsah10-15 stran. Zpětná vazba elektronicky.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta

Student předloží vypracované portfolio praktických úkolů z didaktické problematiky a školní reality. V předloženém portfoliu prokazuje schopnost samostatné práce s pedagogickou dokumentací a učebnicí, prokáže své znalosti i kreativitu při zpracování přípravy a výukového projektu; důraz je kladen formulaci výukovách cílů a úloh a práci s nimi. Rozsah - 6 úkolů a zadání, 10-15 stran.
Doporučená literatura
  • Grecmanová, H., Holoušová, D., Urbanovská, E. (2000). Obecná pedagogika I., II.. Olomouc: Hanex.
  • Kalhous, Z., Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
  • PODLAHOVÁ, L. (2002). Ze studenta učitelem.. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr