Vyučující
|
-
Dobrotová Ivana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem kurzu je seznámit studující s vybranými ekologickými tématy a mluvit o nich v polském jazyce. Některá navrhovaná témata a okruhy: 1. Atropocen a jiné "-ceny" - v jaké epoše vlastně žijeme? Vysvětlení jiných přístupů a perspektiv (anglocen, urbanocen, technocen, nekrocen, symbiocen). 2. Nový Ecoslovník. Jak mluvíme o klimatu. Od antropocenu k symbiocenu. Nová humanistika/posthumanistika. 3. Kritika konsumpční společnosti: nadprodukce, nadspotřeba - důsledky nadměrné konsumpce (odpady, nemoci, škodliviny v přírodě, zadluženost, dětská práce) 4. Od konsumpční společnosti k slow food, slow fashion, slow city. Čím můžeme sami přispět ke zlepšení klimatu (lokálnost, transport, sezónní potraviny, třídění odpadu aj.). 5. Turismus versus agroturismusmus. Důsledky masového turismu na klima - overtourism Dvě perspektivy: turista x obyvatelé turistických cílů, dopady na planetu). 6. Jakým jazykem komunikujeme: ekolingvistická perspektiva (lingua nativa, lingua receptiva, lingua franca, lingua fracta, jazykový imperialismus, ocharana jazyků národnostních menšin, legislativa). Jakým jazykem mluví lidé na polsko-českém pohraničí? Komentujeme výsledky výzkumu transhraniční komunikace. 7. Biodiverzita1 : LES: vysvětlení fungování systému a příčinně-důsledkové relace mezi jednotlivými složkami. Význam lesa/stromů jako a jejich místo v ekosystému. Jak chráníme naše lesy (legislativa, parky a chráněná území aj), nadměrné vytěžování x zalesňování. 8. Simona Kossak: Sága o Bělověžském pralese. Neobyčejný příběh obyčejné ženy-legendy. Příběh Bělověžského pralesa a ženy, která bojovala o jeho zachování. Komentujeme knihu S .Kossak o pralese a film o S. Kossak (2024). 9. Biodiverzita2: ZVÍŘATA A ROSTLINY: ochrana ohroženým rostlin/zvířat. Etika domácích chovů/velkochovů. Film: Jaká je cena masa? Vegetariánstí/veganství. Zákony na ochranu zvířat/organizace. 10. Biodiverzita 3: VODA - důležitý prvek ekosystému. Proč je důležitá čistota vod/řek/oceánů. Důsledky ohřívání planety na biodiverzitu vodních toků/moří/oceánů a dopad na náš život. Film: RAWA- nejpodivnější řeka světa. 11. Eko-ikona Greta Thunberg. Mediální obraz Grety v polském a českém tisku. Kritická analýza projevů G.T. na klimatických kongresech (výstavba textu, prvky persvaze, analýza memů o Gretě, analýza mikroexprese). 12. BIO MOZAIKA - interaktivní workshop o biodiverzitě. Certifikovaný workshop o vzájemných souvislostech fungování ekosystému.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studující s vybranými ekologickými tématy a mluvit o nich v polském jazyce.
Znalost polského jazyka na úrovni A2-B1.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast ve výuce, příprava na výuku (čtení textů).
|
Doporučená literatura
|
-
Domańska E. Domańska E., Humanistyka ekologiczna, ?Teksty Drugie? 2013, nr 1?2, s. 13?32. 2013.
-
E.Bińczyk. Bińczyk E., Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. Varšava. 2018.
-
Haraway D. Haraway D., Nie uciekajmy przed kłopotami. Antropocen ? kapitałocen ? chthulucen w: Antropocen czy kapitałocen?, w: Antropocen czy kapitałocen. Natura, historia i kryzys kapitalizmu, red. J.W. Moore, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań 2021, s. 61. Poznaň. 2021.
-
Ochwat M. Ochwat M., Humanistyka odpornościowa w czasach katastrofy klimatycznej, ?Postscritoum Polonistyczne? 2023, nr 32 (2), s. 1?20, https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.32.01. 2023.
-
Skubała P., Kukowka I. Skubała P., Kukowka I., Zrozumieć przyrodę na nowo: 10 zasad jak uczyć o przyrodzie, by budować motywację do działań ekologicznych, 2010, Bystra, Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot (publikacja online). 2010.
-
Springer F. Springer F., Sympatyczny początek końca, Pismo, 7.08.2019, https://magazynpismo.pl/cykle-pisma/podroz-do-przyszlosci/sympatyczny-poczatek-konca/ [dostęp: 26.09.2023]. 2019.
|