Předmět: Úvod do ekolingvistiky a ekokritiky

» Seznam fakult » FIF » KSR
Název předmětu Úvod do ekolingvistiky a ekokritiky
Kód předmětu KSR/7EKO1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Polština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dobrotová Ivana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem kurzu je seznámit studující s vybranými ekologickými tématy a mluvit o nich v polském jazyce. Některá navrhovaná témata a okruhy: 1. Atropocen a jiné "-ceny" - v jaké epoše vlastně žijeme? Vysvětlení jiných přístupů a perspektiv (anglocen, urbanocen, technocen, nekrocen, symbiocen). 2. Nový Ecoslovník. Jak mluvíme o klimatu. Od antropocenu k symbiocenu. Nová humanistika/posthumanistika. 3. Kritika konsumpční společnosti: nadprodukce, nadspotřeba - důsledky nadměrné konsumpce (odpady, nemoci, škodliviny v přírodě, zadluženost, dětská práce) 4. Od konsumpční společnosti k slow food, slow fashion, slow city. Čím můžeme sami přispět ke zlepšení klimatu (lokálnost, transport, sezónní potraviny, třídění odpadu aj.). 5. Turismus versus agroturismusmus. Důsledky masového turismu na klima - overtourism Dvě perspektivy: turista x obyvatelé turistických cílů, dopady na planetu). 6. Jakým jazykem komunikujeme: ekolingvistická perspektiva (lingua nativa, lingua receptiva, lingua franca, lingua fracta, jazykový imperialismus, ocharana jazyků národnostních menšin, legislativa). Jakým jazykem mluví lidé na polsko-českém pohraničí? Komentujeme výsledky výzkumu transhraniční komunikace. 7. Biodiverzita1 : LES: vysvětlení fungování systému a příčinně-důsledkové relace mezi jednotlivými složkami. Význam lesa/stromů jako a jejich místo v ekosystému. Jak chráníme naše lesy (legislativa, parky a chráněná území aj), nadměrné vytěžování x zalesňování. 8. Simona Kossak: Sága o Bělověžském pralese. Neobyčejný příběh obyčejné ženy-legendy. Příběh Bělověžského pralesa a ženy, která bojovala o jeho zachování. Komentujeme knihu S .Kossak o pralese a film o S. Kossak (2024). 9. Biodiverzita2: ZVÍŘATA A ROSTLINY: ochrana ohroženým rostlin/zvířat. Etika domácích chovů/velkochovů. Film: Jaká je cena masa? Vegetariánstí/veganství. Zákony na ochranu zvířat/organizace. 10. Biodiverzita 3: VODA - důležitý prvek ekosystému. Proč je důležitá čistota vod/řek/oceánů. Důsledky ohřívání planety na biodiverzitu vodních toků/moří/oceánů a dopad na náš život. Film: RAWA- nejpodivnější řeka světa. 11. Eko-ikona Greta Thunberg. Mediální obraz Grety v polském a českém tisku. Kritická analýza projevů G.T. na klimatických kongresech (výstavba textu, prvky persvaze, analýza memů o Gretě, analýza mikroexprese). 12. BIO MOZAIKA - interaktivní workshop o biodiverzitě. Certifikovaný workshop o vzájemných souvislostech fungování ekosystému.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studující s vybranými ekologickými tématy a mluvit o nich v polském jazyce.
Znalost polského jazyka na úrovni A2-B1.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast ve výuce, příprava na výuku (čtení textů).
Doporučená literatura
  • Domańska E. Domańska E., Humanistyka ekologiczna, ?Teksty Drugie? 2013, nr 1?2, s. 13?32. 2013.
  • E.Bińczyk. Bińczyk E., Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. Varšava. 2018.
  • Haraway D. Haraway D., Nie uciekajmy przed kłopotami. Antropocen ? kapitałocen ? chthulucen w: Antropocen czy kapitałocen?, w: Antropocen czy kapitałocen. Natura, historia i kryzys kapitalizmu, red. J.W. Moore, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań 2021, s. 61. Poznaň. 2021.
  • Ochwat M. Ochwat M., Humanistyka odpornościowa w czasach katastrofy klimatycznej, ?Postscritoum Polonistyczne? 2023, nr 32 (2), s. 1?20, https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.32.01. 2023.
  • Skubała P., Kukowka I. Skubała P., Kukowka I., Zrozumieć przyrodę na nowo: 10 zasad jak uczyć o przyrodzie, by budować motywację do działań ekologicznych, 2010, Bystra, Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot (publikacja online). 2010.
  • Springer F. Springer F., Sympatyczny początek końca, Pismo, 7.08.2019, https://magazynpismo.pl/cykle-pisma/podroz-do-przyszlosci/sympatyczny-poczatek-konca/ [dostęp: 26.09.2023]. 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Polská filologie se specializací na překladatelství a hospodářskou praxi (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Polská filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Polská filologie maior (2022) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Polská filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Polská filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -