Předmět: Vybrané problémy sociální komunikace

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Vybrané problémy sociální komunikace
Kód předmětu KSA/VPSK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Špatenková Naděžda, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Skopal Ondřej, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení základních pravidel v komunikaci. Vnímání vlastních pocitů, přímé vyjadřování pocitů, otevřenost, zpětná vazba, vytvoření vztahového rámce, sounáležitost skupiny, zodpovědná závislost, učení se nasloucháním a pozorováním, odhalování podobnosti, vlastní iniciativa, vzory a modely, experimentace s novým chováním. 2. Sociální dovednosti. Kooperace a participace. Reflexe a identifikace vlastních emocí a poznání svých reakcí na emoce druhých. Zpětná vazba jako nástroj nácviku sociálních dovedností. Aktivity zaměřené na kultivaci sociálních dovedností. 3. Komunikace zaměřená na člověka. Na člověka orientovaný přístup v andragogice. Nácvik na člověka orientovaného přístupu. Respekt, empatie, bezpodmínečně kladné přijímání, autenticita, kongruence. Inkongruence. 4. Aktivní naslouchání. Techniky aktivního naslouchání, nácvik aktivního naslouchání. 5. Vybrané problémy verbální komunikace. Komunikační kontext, komunikační problémy a šumy. Obsah a forma komunikace. Aktivity zaměřené na kultivaci verbální komunikace. 6. Vybrané problémy neverbální komunikace (Ne)vědomé prožívání různých forem komunikace. Mimika, gestika, posturika, proxemika, haptika, úprava zevnějšku, řeč očí, paralingvistika. Aktivity zaměřené na kultivaci neverbální komunikace. 7. Sociální intuice. Poznávání komunikačních partnerů. Identifikace neverbálních i verbálních signálů aktérů komunikace. 8. Vlastní komunikace. Sebereflexe a reflexe vlastních komunikačních strategií. Identifikace vzorů a modelů. Aktivity zaměřené na uvědomění si sebe sama. 9. Konflikty. Předcházení komunikačním problémům. Přijímání a sdělování kritiky. Asertivita. Asertivní pochvala. 10. Komunikace v sociální skupině. Týmová komunikace. Základní pravidla komunikace v malé sociální skupině. Analýza skupinové situace, identifikace a aplikace vhodného přístupu, evaluace strategie. 11. Facilitace skupinových procesů a komunikace ve skupině Sociálně psychologické techniky podpory kooperace, eliminace kompetice. 12. Náročná komunikace. Problematická komunikace. Identifikace příčin, průběhu a následků náročné komunikace. Eliminace komunikačních problémů s vybranými sociálními skupinami.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem kurzu Vybrané problémy sociální komunikace je rozvoj a kultivace profesních a osobnostních kompetencí jakožto efektivního nástroje andragogického působení. Akcent je věnována zejména rozvoji verbálních komunikačních kompetencí, taktice interpersonálního ovlivňování, týmové spolupráci a komunikaci, reflexi a sebereflexi. Jedná se spíše o praktický, zážitkový kurz sebepoznání, rozvoje empatie a sociálních dovedností.
Student zná: - základní pojmy komunikace (vysílač, přijímač, sdělení, kontext, zpětná vazba aj.), - odpovědi na základní otázky komunikace (CO, KDO, KDE, JAK, S KÝM, KOLIK a PROČ komunikuje) v kontextu andragogiky, - základní pravidla komunikace. Student umí: - identifikovat principy na člověka zaměřené komunikace - popsat principy na člověka zaměřené komunikace - vysvětlit principy na člověka zaměřené komunikace. Student dokáže: - reflexivně používat verbální i neverbální komunikaci v kontextu andragogických intervencí - aplikovat základní komunikační dovednosti do akčního pole andragogiky.
Předpoklady
KSA/PDVD, KSA/PUDVD

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

K udělení zápočtu je nezbytná aktivní účast na tutoriálu a vypracování korespondenčního úkolu. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke kolokviu. Kolokvium probíhá formou diskuse v malých skupinách studentů.
Doporučená literatura
  • Belz, H., Siegrist, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení.. Praha: Portál.
  • Křivohlavý, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha : Svoboda, 1988..
  • Křivohlavý, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002..
  • Mikuláštík, M. (2003). Komunikační dovednosti v praxi.. Praha : Grada Publishing.
  • Špatenková, N. Vybrané problémy sociální komunikace. Olomouc, 2004..
  • Vybíral, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál 2000..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr