Předmět: Personální rozvoj

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Personální rozvoj
Kód předmětu KSA/STPR
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dočekal Vít, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vzdělavatelé dospělých, požadavky na lektora a jeho kompetence. Účastníci vzdělávání dospělých a jejich specifika. 2. Příprava lektora na výuku dospělých. Zásady pro tvorbu přípravy. Obsahová stránka přípravy, didaktická analýza učiva. Procesuální stránka přípravy. Práce lektora s přípravou ve výuce a význam písemné přípravy. 3. Výukové cíle a jejich struktura. Taxonomie výukových cílů. Požadavky na vlastnosti výukových cílů. 4. Proces výuky dospělých a jeho charakteristika. Etapy a fáze výuky z hlediska tradičního a konstruktivistického pojetí. Zásady efektivní výuky dospělých. 5. Tradiční a aktivizační metody ve výuce dospělých. Jejich podstata a význam, výhody a nevýhody. Uplatnění vybraných metod výuky v jejich různých etapách a fázích. 6. Diagnostika a hodnocení výuky dospělých. Požadavky na kvalifikované diagnostikování. Diagnostické a hodnotící metody průběhu a výsledků výuky. Možné chyby v diagnostikování a hodnocení účastníků vzdělávání dospělých ve výuce. 7. Strategický přístup ke vzdělávání pracovníků. 8. Prostředí vzdělávání v organizaci. 9. Integrace vzdělávání v organizaci - strategický a kompetenční přístup. 10. Systematické a plánované vzdělávání v organizaci. 11. Kompetence a kompetenční modely. 12. Zkušenostní učení. Terminologické rozdělení. Typy zkušenostního učení. Výhody a nevýhody zkušenostního učení. 13. Tvorba zkušenosti, facilitace reflexe.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem této části státní závěrečné zkoušky je prezentovat znalosti v oblasti personálního rozvoje vycházející z předmětů Aktivizační metody ve vzdělávání, Lektorské kompetence, Vzdělávání v organizaci a Zkušenostní učení.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BARTOŇKOVÁ, H. Firemní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2914-5..
  • Bartoňková, H. (2011). Metodika a didaktika vzdělávání dospělých: studijní text pro kurz Certifikovaný lektor vzdělávání dospělých, specificky připravený pro pedagogické pracovníky škol zapojených do projektu UNIV 2 Kraje..
  • Bartoňková, H. (2007). Vzdělávací strategie.. Olomouc.
  • Belcourt, M., Wright, P. C.:. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. 1. vyd. Praha 1998..
  • Canfield a kol. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře, Portál, Praha 1998.
  • CANGELOSI, J.S. (1994). Strategie řízení třídy. Praha : Portál.
  • Dočekal, V. (2013). Outdoor trénink. Olomouc.
  • grecmanová, H.; Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP.. Olomouc: Hanex.
  • Hanuš, R., & Chytilová, L. (2009). Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada.
  • Kubeš, M., Spillerová, D., & Kurnický, R. (2004). Manažerské kompetence. Praha: Grada.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003). Výukové metody.. Brno: Paido.
  • Mohauptová Eva, Zahrádková Eva. (2005). Teambuilding. Cesta k efektivní spolupráci..
  • MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9..
  • Mužík J. (2011). Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. Wolters Kluwer.
  • Petty. G. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Pike,G. - Selby,D. (1994). Globální výchova. Grada, Praha.
  • Plamínek, J., & Fišer, R. (2005). Řízení podle kompetencí: management by competencies v praxi : strategické směřování firmy : řízení procesů a zdrojů : zvládání ohrožujících situací : rozdělení rolí a úloh : hodnocení a motivace lidí. Praha: Grada Publishing.
  • PODLAHOVÁ, Libuše et al. (2012). Didaktika pro vysokoškolské učitele. Praha: Grada.
  • Silberman,M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Portál, Praha.
  • Svatoš, V., Lebeda, P. Outdoor trénink. Praha: Grada, 2005..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr