Předmět: Společnosti znalostí

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Společnosti znalostí
Kód předmětu KSA/SPVD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vzdělání v tradiční a moderní společnosti (Adorno 1966a, 1966b, Arendtová 1994, Burke 2007). 2. Vzdělání v industriální a postindustriální společnosti (Keller, Tvrdý 2008). 3. Vzdělávání v postindustriální společnosti (Bell 1973, 1999). 4. Vzdělávání v informační společnosti (Webster 2006): vymezení technologické (Yoneji Masuda), ekonomické (Fritz Machlup, Marc Porat), zaměstnanecké (Daniel Bell, Robert B. Reich), prostorové (Manuel Castells), kulturní (J.F. Lyotard) a znalostní (Nico Stehr). 5. Vzdělání ve společnosti znalostí (Stehr 1994, Willke 2000, Veselý 2004, Liessmann 2008, Dopita 2010).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
-Objasnit funkci vzdělání v moderní (industriální) a pozdně moderní (postindustriální) společnosti -Analyzovat význam vzdělání v postindustriální, informační a znalostní společnosti.
Kompetence v rozsahu cíle předmětu
Předpoklady
Metodologie společenských věd, Metodologie andragogiky, Psychologie dospělých, Psychologie učení dospělých

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce

Nutnost vypracování korespondenčního úkolu, aktivní účast na tutoriálu a aktivní a průběžné plnění úkolů v rámci LMS Unifor
Doporučená literatura
  • ADORNO, T. W. Teorie polovzdělanosti ? dokončení. Orientace, 1966b, roč. 1, č. 2, s. 66-75..
  • ADORNO, T. W. Teorie polovzdělanosti. Orientace, 1966a, roč. 1, č. 1, s. 62-71..
  • Arendtová, H. (1994). Krize kultury. Praha: Mladá fronta.
  • Bell, D. Kulturní rozpory kapitalismu. 1. vyd. , Praha 1999..
  • BELL, D. The Coming of Post-Industrial Society. A Venture in Social Forecasting. New York: Basic Books, 1973..
  • BURKE, P. (2007). Společnost a vědění: od Gutenberga k Diderotovi. Praha: Karolinum.
  • DOPITA, M. Zdroje a p.vod konceptu znalostni spole.nosti. Pedagogika.sk [online], 2010, ro. 1. 3, s. 197-222. [cit. 2010-06-28]. Dostupne na: < http://www.casopispedagogika.sk/studie/dopita-miroslav-zdroje-a-puvod-konceptu-znalostni-spolecnosti.html>.
  • DRUCKER, P. F. Postkapitalistická společnost. Přel. J. Vavroušek. Praha: Management Press, 1993..
  • KELLER, J., TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008..
  • LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008..
  • O?SULLIVAN, D. Kulturní cizinci a rekonstrukce školství. Sociologický časopis, 1996, roč. 32, č. 2, s. 159-173..
  • Petrusek, M. (2006). Společnosti pozdní doby.. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • REICH, R. B. Slušná společnost. Ekonomický pohled na svět. Praha: Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97, 2003..
  • STEHR, Nico. Knowledge Societies. London: Sage, 1994..
  • VESELÝ, A., KALOUS, J., MARKOVÁ, J. Kultivace vědění v klíčový faktor produkce. Praha: UK FSV, 2004..
  • Veselý, A.:. Společnost vědění jako teoretický koncept. In. Sociologický časopis, Vol. 40 (2004), str. 433 - 443..
  • WEBSTER, F. Theories of the Information Society. 3. přepracované vyd. London: Routledge, 2006..
  • WILLKE, H. Společnost vědění: Vědění je klíčem ke společnosti. In PONGS, A. V jaké společnosti vlastně ţijeme. Praha: ISV nakladatelství, 2000, s. 243-262..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr