Předmět: Psychologie učení dospělých

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Psychologie učení dospělých
Kód předmětu KSA/PUDVD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Špatenková Naděžda, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pojetí učení a jeho teorie. Vymezení pojmu učení, druhy učení. 2. Nástin teorií učení zaměřených na učení dospělých. 3. Dospělý jako účastník učení a vzdělávání. Psychický vývoj v dospělosti. Psychologie a fyziologie učení dospělých. 4. Způsobilost dospělých učit se. Specifické znaky dospělých účastníků vzdělávání. 5. Kompetence účastníků ve vztahu k úspěšnému učení. 6. Vnitřní podmínky učení. Motivace jako faktor úspěšného učení v dospělosti 7. Vnější podmínky učení. Průběh učení a jeho fáze. 8. Styly učení. 9. Autoregulace a učení dospělých. Sebevzdělávání. 10. Psychosociální kontext učení a vzdělávání dospělých. Psychologie vyučování dospělých. 11. Zátěž a učení a vzdělávání dospělých. Tréma. Situace zkoušky. Únava jako důsledek zátěže. 12. Vzdělavatel a jeho role v interakci s účastníky. Osobnost vzdělavatele dospělých.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem je reflexe učení a vzdělávání dospělých z psychologického hlediska - otázka motivace člověka k učení a vzdělávání v dospělém věku, kognitivní kapacita dospělých lidí, specifika a podmínky učení dospělých, včetně příslušného teoretického kontextu.
Student bude po absolvování kurzu znát pojetí učení v dospělosti a jeho hlavní teorie, včetně specifik dospělého v situaci učení, předpokládaných kompetencí k učení vzdělávání v dospělosti a důležitých faktorů pro úspěšné učení v dospělosti. Student bude schopen aplikovat znalosti zákonitostí fungování dospělého v situaci učení na proces učení a vzdělávání sebe i jiných lidí. Student dokáže posoudit klíčové aspekty v procesu regulace a autoregulace učení.
Předpoklady
KSA/PDVD, KSA/METSV

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

K udělení zápočtu je nezbytné splnit korespondenční úkol. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce. Zkouška probíhá formou písemného testu, na který navazuje ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • Čáp, J., Mareš, J.:. Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001, s. 505 - 516..
  • Hartl, P.:. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha, Karolinum 1999, s. 20-21, 69 -84,90 - 107, 125 - 127, 134 - 136, 154 - 156, 162 - 163, 167 - 169, 177 - 179, 186 - 204..
  • Kozáková, Z. (2004). Sexualita a sexuální výchova osob s mentálním postižením v podmínkách zařízení sociální péče. In Sexualita mentálně postižených.. Praha : Centrum denních služeb.
  • Lőwe, H.:. Úvod do psychologie učení dospělých. Praha, SPN 1977, s. 146 - 158..
  • Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál.
  • Petřková, A.:. Komunikace účastník - text v distančním vzdělávání. In: Bočková, V. a kol.: Aktuální problémy vzdělávání dospělých. Olomouc, UP 1995, s. 7 - 15..
  • Petřková, A. Psychologie učení dospělých. Rozšířené teze pro navazující magisterské studium andragogiky, S.1 - 19..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr