Vyučující
|
-
Banárová Katarína, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Psychologie dospělých - vymezení disciplíny, vývoj, přesahy. 2. Pojem dospělosti. Členění dospělosti. Znaky dospělosti. 3. Období mladé dospělosti. Vymezení etapy, základní charakteristiky a vývojové úkoly. 4. Partnerství a rodičovství v mladé dospělosti. 5. Profesní role v mladé dospělosti. 6. Období střední dospělosti. Vymezení etapy, základní charakteristiky a vývojové úkoly. Krize středního věku. 7. Proměny partnerství a rodičovství ve střední dospělosti. 8. Proměny profesní role ve střední dospělosti. 9. Problematika tzv. "sendvičové" generace. 10. Období starší dospělosti. Vymezení etapy, základní charakteristiky a vývojové úkoly. 11. Proměny partnerství a rodičovství ve starší dospělosti. 12. Proměny profesní role ve starší dospělosti. Příprava na důchod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 100 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je psychologicky reflektovat specifika životní etapy dospělosti - a to od rané dospělosti, přes střední dospělosti až do pozdní dospělosti. Posluchači se seznámí nejen s typologizací období dospělosti, ale především s vývojovými úkoly každé příslušné etapy, protože nesplnění tohoto vývojového úkolu může být precipitorem krize v dalším vývojovém období, resp. obdobích. Budou identifikovány tzv. kritické uzly na životní dráze dospělého, které jsou následně v kontextu andragogiky vnímány jako výzvy pro andragogickou intervenci (edukaci, péči, poradenství apod.). Pozornost bude věnována nejen profesním aspektům dospělého člověka, ale také privátním záležitostem, včetně krizových situací a možnostem psychologických či andragogických intervencí.
Nabyté znalosti a dovednosti: - Student/studentka zná jednotlivá specifika etap období dospělosti. - Student/studentka dokáže rozpoznat jednotlivé krizové situace v životě dospělého člověka a adekvátně na ne reagovat. - Student/Studentka zná příčiny a důsledky moratoria v období dospělosti a sendvičové generace. - Student/studentka dokáže argumentovat význam manželství, rodičovství a práce v životě člověka.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích znalostí v oblasti psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Způsob ukončení: písemný test
|
Doporučená literatura
|
-
Langmaier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1994..
-
Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1989..
|