" Psychologie, její vymezení, předmět, úkoly, systém, vztah k jiným vědám. Metody výzkumu v psychologii. Význam psychologických poznatků v různých oblastech společenské praxe. " Období mladé dospělosti. Znaky dospělého člověka, charakteristika mladé dospělosti. Socializace v období mladé dospělosti. Profesní role. Intimita a partnerství. " Období střední dospělosti. Krize středního věku. Proměna profesní role. Proměna partnerského vztahu. Proměna vztahu dospělých k vlastním rodičům. " Období starší dospělosti a stáří. Stárnutí a stáří. Aktuální problémy seniorů. Životní změny ve stáří. " Náročné životní situace. Klasifikace náročných životních situací. Zvládání náročných životních situací. Obranné mechanismy, coping. " Agrese. Definice agrese, teorie agrese. Afiliace, atraktivita, láska. " Personální a interpersonální percepce. " Sociální komunikace. Vymezení komunikace, struktura komunikace, formy komunikace " Jedinec a sociální skupina. Charakteristika velkých a malých sociálních skupin, jejich klasifikace. Dynamika skupiny, skupinový tlak, skupinová konformita. Problematika vůdcovství v malé sociální skupině. " Myšlení. Definice, formy lidského myšlení, teorie kognitivního vývoje učení, druhy učení, myšlenkové operace, vlastnosti myšlení. Intuice. " Pozornost. Paměť. Zapomínání a jeho příčiny. " Učení. Vymezení pojmu, teorie učení. Průběh a fáze procesu učení. Dospělý v situaci učení; bariéry učení v dospělosti. " Sociálně psychologický kontext učení a vzdělávání dospělých. Interakce vzdělavatel - účastníci. Osobnost vzdělavatele. Specifika výukové komunikace. " Psychologické aspekty vzdělavatele (lektora) dospělých. Specifikum role vzdělavatele, jeho kompetence se zaměřením na řízení učení dospělých. " Psychohygienické aspekty učení a vzdělávání dospělých. Stav výkonnosti účastníka/vzdělavatele. Typy zátěží, jejich prožívání a zvládání.
|