Předmět: Metody a techniky antropologického výzkumu

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Metody a techniky antropologického výzkumu
Kód předmětu KSA/MTVST
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
1. Kvantitativní a kvalitativní přístupy v antropologickém výzkumu 2. Kvalita v kvalitativním výzkumu (validita, důvěryhodnost, reflexivita, triangulace) 3. Terénní výzkum - etnografie (kulturní šok, fáze antropologického terénního výzkumu, vztahy v terénu, terénní deník a jeho součásti) 4. Zakotvená teorie (induktivní přístup k teorii, teoretická citlivost, teoretická saturace, analýza v zakotvené teorii) 5. Biografický, narativní a fenomenologický design (životní příběh, kritické momenty, žánr vyprávění, dvojitá hermeneutika) 6. Případová studie (volba případu a jeho vymezení, typický a kritický případ, vícečetné případové studie) 7. Etika v antropologickém výzkumu (informovaný souhlas, anonymizace, reciprocita, etická dilemata) 8. Od plánu výzkumu k výzkumné zprávě (výzkumné otázky, volba designu a technik sběru dat, hermeneutický kruh a výzkumný proces) 9. Rozhovor, pozorování (typy rozhovorů, osnova a vedení rozhovoru, rapport, probing, druhy pozorování, výhody a nevýhody techniky) 10. Analýza dat (otevřené kódování - tvorba kódů, kódovací poznámky, memoing, konstantní komparace, tvorba kategorií a hledání vztahů mezi nimi)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Jedná se o státní závěrečnou zkoušku.
Student je schopen vysvětlit rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem, dokáže popsat různé výzkumné metody a techniky sběru dat.
Předpoklady
Bez předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Doporučená literatura
  • BERNARD, H. R. Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. Oxford: AltaMira Press, 2006..
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2012..
  • CHENAIL, R. J. Jak srovnat kvalitativní výzkum do latě? In Biograf, 15-16, 1998, s. 29-37..
  • ŘIHÁČEK, T. - ČERMÁK, I. - HYTYCH, R. a kol. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013..
  • SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Praktická příručka. Bratislava, Ikar, 2005..
  • Soukup, M. Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii.
  • STRAUSS, A. - CORBIN, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999..
  • ŠVAŘÍČEK, R. - ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr