1. Lektorské kompetence Charakteristika lektorských kompetencí, jejich rozdělení na odborné, metodické, komunikační a rétorické a osobnostní. 2. Odborné lektorské kompetence Vědomosti, dovednosti a vlastní zkušenosti jak z oboru, který lektor prezentuje, tak i schopnost mezioborového přístupu, jehož nezbytným předpokladem je široké, všeobecné vzdělání. 3. Metodické kompetence - základní předpoklady jejich využívání Předpokladem jsou znalosti z oblasti technologie vzdělávání / didaktiky dospělých, tedy znalost problematiky vzdělávání dospělých účastníků vzdělávání, cílů, obsahu, forem a metod vzdělávání a materiálních didaktických prostředků ve vzdělávání. 4. Metodické kompetence - začátek výuky Představení lektora, představení kurzu, organizace, pravidel, přestavení účastníků a zjištění jejich očekávání, "prolomení ledů". 5. Metodické kompetence - motivace Motivace na začátku a v průběhu vzdělávací akce. 6. Metodické kompetence - zprostředkování učiva Znalost a schopnost správně zvolit a využívat tradiční i tzv. aktivizační metody výuky, znalost a schopnost zvolit adekvátní pomůcky a didaktickou techniku, správně uspořádat a vybavit prostory výuky. 7. Metodické kompetence - opakování a procvičování učiva Znalost a schopnost správně využít jednotlivé metody opakování a procvičování učiva jak v rámci tradičních, tak tzv. aktivizačních metod výuky. 8. Metodické kompetence - prověřování a hodnocení naučeného Znalost a schopnost správně použít metody průběžného a závěrečného prověřování učiva, poskytovat adekvátní zpětnou vazbu o tom, co se účastníci naučili. 9. Metodické kompetence - evaluace výuky Znalost a schopnost správně použít metody formativní a sumativní evaluace, získat adekvátní zpětnou vazbu o tom, jak je výuka a její jednotlivé komponenty hodnocena účastníky. 10. Komunikační a rétorické kompetence Komunikační kompetence v oblasti verbální i neverbální komunikace a rétorické kompetence vzdělavatele dospělých. 11. Osobnostní kompetence Žádoucí a nežádoucí rysy osobnosti vzdělavatele dospělých. 12. Možnosti rozvíjení jednotlivých lektorských kompetencí Možnosti rozvoje odborných, metodických, komunikačních a rétorických a osobnostních kompetencí vzdělavatele dospělých.
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
-
Studijní pomůcky: pracovní listy a powerpointové prezentace určené ke studiu dalších, doplňujících informací k tématu.
-
BARTÁK, J. Základní kniha lektora/trenéra. Praha: Votobia, 2003. ISBN 80-7220-158-1..
-
BEDNÁŘ, M. Etický kodex lektora. Andragogika, č. 2, 1998, s. 10-11..
-
Brázdová, Z. Hodnocení ve vzdělávání dospělých. Olomouc: CODV, 2000. 42 s..
-
BUDÍK, J. Metody koučování a vzdělávání. Andragogika, 2009, č. 1, s. 5-6. ISSN 1211-6378..
-
DOUBRAVOVÁ, J. Kompetenční model lektora teambuildingu. Andragogika, 2010, č. 4. ISSN 1211-6378..
-
DVOŘÁKOVÁ, M. Technologie vzdělávání dospělých. Olomouc: UP, 2011..
-
Dvořáková, M.:. Úvod do evaluace ve vzdělávání dospělých. Olomouc 2006..
-
EGHARDT, K. Koučink od A do Z. In Trendy firemního vzdělávání. Speciální příloha časopisů Business Spotlight, Moderní řízení, HRM. Listopad 2010..
-
FENSTERMACHER, G. D. - SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7..
-
GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-5..
-
HANUŠ, R. - CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2..
-
HAYES, N. (2005). Psychologie týmové práce. Strategie efektivního vedení týmů. Praha: Portál.
-
HENNIG, C. - KELLER, G. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha: Portál, 1996..
-
HORSKÁ, V. Koučování ve školní praxi. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8..
-
KALHOUS, Z. - OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X..
-
Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997..
-
KAZÍK, P. Rukověť dobrého lektora. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2453-9..
-
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 1999..
-
KOTRBA, T. - LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1..
-
MAŇÁK, J. - ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5..
-
MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3..
-
MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9..
-
PLAMÍNEK, J. (2010). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3235-0.. Praha: GRADA.
-
SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1..
-
SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo, a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. . Praha: Grada.
-
SVATOŠ, V. - LEBEDA, P. Outdoor trénink pro manažery a firemní týmy. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0318-1..
-
ŠOFEROVÁ, J. Lektorské finty: Jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2483-6..
-
ZAHRÁDKOVÁ, E. Teambuilding - cesta k efektivní spolupráci. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-042-9..
|