Předmět: Kvalitativní výzkum

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Kvalitativní výzkum
Kód předmětu KSA/KVY
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sýkorová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Principy rozlišující kvalitativní a kvantitativní výzkum. Možnosti a limity strategií, kritéria hodnocení. 2. Teoretický (paradigmatický) rámec pro volbu výzkumného přístupu. 3. Kvalitativní výzkum jako cesta k porozumění studovaným problémům či populaci. 4. Návrh kvalitativního výzkumu (výzkumný projekt). 5. Výzkumná oblast, téma, výzkumné otázky v kvalitativním výzkumu. 6. Konceptuální rámec, role teorie v kvalitativním výzkumu. 7. Analytický indukční model - úvodní charakteristika. 8-9. Základní typy kvalitativního výzkumu. 10. Metody vytváření vzorku v kvalitativním výzkumu. 11. Metody získávání kvalitativních dat. 12. Metody zpracování kvalitativních dat.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Kurz je zaměřen na teoretické a praktické zvládnutí kvalitativní výzkumné strategie. V kurzu bude objasněna logika kvalitativního výzkumu, jeho možnosti a limity, principy přípravy a realizace - v "opozici" k výzkumu kvantitativnímu. Specifická pozornost je věnována metodám uplatňovaným v diferencovaných typech kvalitativního výzkumu. Přístupy a metody jsou vysvětlovány a demonstrovány na příkladech konkrétních empirických studií a procvičovány na vlastních výzkumných úlohách studentů a studentek. Cíl: Studující si osvojí znalosti z oboru kvalitativní metodologie, porozumí kvalitativnímu výzkumnému paradigmatu a možnostem jeho užití. Dokáží aplikovat získané znalosti na řešení náročnějších výzkumných úloh, zhodnotit adekvátní strategii, posoudit validitu, reliabilitu a možnosti zobecnění sociologické informace. Dovedou vytvořit plán výzkumu - navrhnout typ kvalitativního výzkumu a metody získávání dat korespondující s formulovanými výzkumnými otázkami.
Studující si osvojí znalosti z oboru kvalitativní metodologie, porozumí kvalitativnímu výzkumnému para-digmatu a možnostem jeho užití. Dokáží aplikovat získané znalosti na řešení náročnějších výzkumných úloh, zhodnotit adekvátní strategii, posoudit validitu, reliabilitu a možnosti zobecnění sociologické informace. Dovedou vytvořit plán výzkumu - navrhnout typ kvalitativního výzkumu a metody získávání dat korespondující s formulovanými výzkumnými otázkami.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Kromě účasti ve výuce je požadována četba odborných textů v českém a cizím jazyce (100ts/50ts). Studující postupně zpracují jednotlivé části výzkumného projektu, které minimálně jednou během semestru prezentují ve cvičení. V závěru kurzu finalizují část projektu obsahující argumentaci volby tématu výzkumu, teoretické rámování, výzkumné otázky, návrh typu a metod výzkumu a organizace získávání dat (v rozsahu 5ns), která bude podkladem ke kolokviu. Studium literatury (povinná literatura): BABBIE, E. R.: The Practice of Social Research. Belmont: Wadsworth Publ. Comp., 2013 HENDL, J.: Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. MIOVSKÝ, M.: Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. PUNCH, K. F.: Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015. SILVERMAN, D.: Qualitative Research. London: SAGE, 2016. STRAUSS, A. L., CORBIN, J.: Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. Doporučená literatura ATKINSON, P.: For Ethnography. London: SAGE, 2015. DENZIN, N. K., LINCOLN, Y. S. (eds.): The SAGE Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: SAGE, 2017. TRAVERS, M.: Qualitative Research through Case Studies. London: SAGE, 2001.
Doporučená literatura
  • ATKINSON, P. (2015). For Ethnography.. London: SAGE.
  • BABBIE, E. R. (201). The Practice of Social Research. Belmont: Wadsworth Publ. Comp., 2013.
  • DENZIN, N. K., LINCOLN, Y. S. (eds.). (2017). The SAGE Handbook of Qualitative Research.. Thousand Oaks: SAGE.
  • HENDL, J. (2016). Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace.. Praha: Portál.
  • MIOVSKÝ, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu.. Praha: Grada.
  • PUNCH, K. F. (2015). Úspěšný návrh výzkumu.. Praha: Portál.
  • SILVERMAN, D. (2016). Qualitative Research.. London: SAGE.
  • STRAUSS, A. L., CORBIN, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu.. Boskovice: Albert.
  • TRAVERS, M. (2001). Qualitative Research through Case Studies.. London: SAGE.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociologie maior (2022) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociologie maior (2019) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociologie (2022) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociologie (2019) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociologie minor (2022) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociologie minor (2019) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -