Témata: Pojem pedagogika. Pedagogika a andragogika jako vědní disciplíny. Vztah pedagogiky, andragogiky a edukační reality. Fenomén výchovy. Fenomén vzdělávání. Struktura disiplín a vztah k jiným vědám. Základní otázky obecné výchovy a vzdělávání. Školní, institucionalizovaná edukace: cíle a obsahy školní edukace, edukační procesy, výsledky a efekty edukace. Metody a formy vzdělávání. Aktéři výchovy a vzdělávání: žáci a studenti, dospělí, učitelé a jiní pedagogičtí pracovníci. Kurikulum. Kompetence a jejich rozvoj. Profesní rozvoj učitelů, vzdělavatelů. Edukace v mimoškolních prostředích. Formální, neformální a informální vzdělávání. Pedagogická interakce a komunikace. Celoživotní a všeživotní učení a vzdělávání. Distanční vzdělávání. Edukace specifických skupin populace.
|
Vzhledem k vzrůstajícímu důrazu na kvalitu vzdělávání je cílem předmětu poskytnout studentům základní přehled o pedagogice a andragogice jako o vědních disciplínách a jejich vztahu k pedagogické praxi ve vztahu k též dalším vědám o výchově. Po absolvování předmětu absolvent bude schopen: . charakterizovat pedagogiku a andragogiku jako vědění disciplíny, jejich vnitřní členění a vazby na jiné vědy, . objasnit specifika výchovy a vzdělávání u dětí, dospívajících a u dospělých, . objasnit a srovnat pojetí cílů, obsahu a procesu výchovy v závislosti na daném společenském kontextu, . předestřít ucelený náhled na vzdělávací proces, na roli různých aktérů a partnerů ve vzdělávání, . identifikovat vlivy na edukační proces z různých úhlů pohledu, . na konkrétním příkladu rozlišit cíle, obsahy, procesy a výsledky výchovy a vzdělávání, . prokázat opodstatněnost nároků kladených na profesionalitu učitelů, vzdělavatelů, lektorů,
|