Vyučující
|
-
Špatenková Naděžda, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Dospělost - vymezení dospělosti, členění, znaky dospělosti, specifika tohoto životního období. Mladá dospělost, střední dospělost, starší dospělost, stárnutí a stáří - charakteristiky, vývojové úkoly, dilemata, socializace, Moratorium v dospělosti, tzv. sendvičová generace; adaptace na vlastní stárnutí, strategie vyrovnávání se se stárnutím Psychické změny v jednotlivých etapách dospělosti. Změny v oblasti paměti, pozornosti, inteligence atd. Proměna morálního uvažování. Postformální myšlení. Fyzické (biologické) a sociální změny v jednotlivých etapách dospělosti.; Osobnostní rozvoj. Gender. Mužská a ženská role. Mezigenerační soužití. Význam partnerství a intimity v životě dospělého člověka.; Proměny manželství a rodičovství v průběhu dospělost. Práce a význam práce v životě dospělého člověka. Profesní role, fáze profesního startu a profesní konsolidace. Postoj žen k profesi.; Krize v životě dospělého člověka. Krize životního středu, normativní a vývojové krize. Situační krize. Zvládání krizových situací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu studenti budou schopni: -charakterizovat dospělost jako jeden z úseků životní dráhy; -vymezit znaky, specifika jednotlivých etap dospělosti a na konkrétních příkladech objasnit dilemata jednotlivých etap; objasnit změny na úrovni biologické, psychické, sociální a spirituální; -vymezit proces socializace v dospělosti a charakterizovat nejvýznamnější socializační činitele; - na konkrétních příkladech demonstrovat pohledy na krizové situace v životě dospělého člověka; - objasnit vztah mezi (ne)splněním vývojových úkolů a rozvojem krizových situací v dospělosti; - navrhnout možné intervence v případě klíčových krizových situací v životě dospělého člověka; - charakterizovat možnosti osobnostního a profesního rozvoje vedoucích pracovníků; - objasnit proměny profesní role v průběhu dospělosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Korespondenční úkol, maximální rozsah 10 normostran. Korespondenční úkoly jsou zadávány v prostředí EDIS průběžně v semestru na témata jako např: "Kdo? Já dospělý!"
|
Doporučená literatura
|
-
Erikson, E. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Devět věků člověka. Praha: Portál..
-
FARKOVÁ, M. DOSPĚLOST a její variabilita. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2480-5..
-
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie.. Praha: Portál.
-
Říčan, P. (2009). Cesta životem. Praha: Portál..
-
Špatenková, N., Petřková, A. (2013). Studijní opora v elektronické podobě (dostupná v EDISU):Psychologie dospělých: studijní text pro kombinované studium. Olomouc: UP..
-
Špatenková, N. (2011). Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada Publishing..
-
Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří.. Praha: Karolinum.
|