Předmět: Filozofie výchovy

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Filozofie výchovy
Kód předmětu KSA/FVYC
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hlavinka Filip, Mgr. Ph.D.
  • Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rozdíly mezi vědeckým zkoumáním filosofickou reflexí výchovy a vzdělávání. Filosofie jakožto výchova. Význam jazyka pro myšlení. Etická výchova. Antinomičnost výchovy a vzdělávání. Specifika role vzdělavatele a vychovatele. Rozdíl mezi výchovnými a vzdělávacími cíli a ideály.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen charakterizovat, analyzovat, vysvětlit, zhodnotit a argumentovat problematiku : člověka a lidského poznání, činitelů rozvoje lidského jedince - biologické determinanty, výchova a prostředí, moci a dosahu výchovy, definic výchovy, aspektů výchovy a filozofie hodnot, kategorií z oblasti výchovy, cílů a obsahu výchovy také z historického hlediska v jednotlivých etapách společenského vývoje a ve filozofických směrech konce 19. a poč. 20. stol. jako východiska pro současnou praxi, význam uplatňování výchovných zásad pro efektivitu výchovného procesu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Doporučená literatura
  • BENEŠ, M. a kol. Idea vzdělávání v současné společnosti. Praha: Eurolex Bohemia, 2002. 110 s. ISBN 80-86432-40-8..
  • BENEŠ, M. (2001). Andragogika - filozofie - věda. Praha.
  • BLÍŽKOVSKÝ, B. (1992). Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis.
  • BREZINKA, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon.
  • GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. (1999). Obecná pedagogika I., II.. Olomouc: Hanex.
  • Kasper, T., Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky.. Praha, Grada.
  • MASARYK, T.G. (1990). Ideály humanitní. Praha: Melantrich.
  • PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991..
  • PELCOVÁ, N. (2001). Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.. Praha.
  • Pinc, Z. (1999). Fragmenty k filosofii výchovy.. Praha: OIKOYMENH.
  • RICHÉ, P., VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2..
  • SVOBODOVÁ, Z., PALOUŠ, R. . Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011..
  • Zaghloul, M. (Ed.). (1997). Thinkers on Education, I-IV.. Oxford.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr