Vyučující
|
-
Hlavinka Filip, Mgr. Ph.D.
-
Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Rozdíly mezi vědeckým zkoumáním filosofickou reflexí výchovy a vzdělávání. Filosofie jakožto výchova. Význam jazyka pro myšlení. Etická výchova. Antinomičnost výchovy a vzdělávání. Specifika role vzdělavatele a vychovatele. Rozdíl mezi výchovnými a vzdělávacími cíli a ideály.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu student bude schopen charakterizovat, analyzovat, vysvětlit, zhodnotit a argumentovat problematiku : člověka a lidského poznání, činitelů rozvoje lidského jedince - biologické determinanty, výchova a prostředí, moci a dosahu výchovy, definic výchovy, aspektů výchovy a filozofie hodnot, kategorií z oblasti výchovy, cílů a obsahu výchovy také z historického hlediska v jednotlivých etapách společenského vývoje a ve filozofických směrech konce 19. a poč. 20. stol. jako východiska pro současnou praxi, význam uplatňování výchovných zásad pro efektivitu výchovného procesu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
BENEŠ, M. a kol. Idea vzdělávání v současné společnosti. Praha: Eurolex Bohemia, 2002. 110 s. ISBN 80-86432-40-8..
-
BENEŠ, M. (2001). Andragogika - filozofie - věda. Praha.
-
BLÍŽKOVSKÝ, B. (1992). Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis.
-
BREZINKA, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon.
-
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. (1999). Obecná pedagogika I., II.. Olomouc: Hanex.
-
Kasper, T., Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky.. Praha, Grada.
-
MASARYK, T.G. (1990). Ideály humanitní. Praha: Melantrich.
-
PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991..
-
PELCOVÁ, N. (2001). Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.. Praha.
-
Pinc, Z. (1999). Fragmenty k filosofii výchovy.. Praha: OIKOYMENH.
-
RICHÉ, P., VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2..
-
SVOBODOVÁ, Z., PALOUŠ, R. . Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011..
-
Zaghloul, M. (Ed.). (1997). Thinkers on Education, I-IV.. Oxford.
|