Cílem předmětu je seznámit s mediací jako konstruktivní, smírnou metodou řešení konfliktů. Po jeho absolvování budou studenti znát charakteristiky interpersonálních konfliktů a reakce lidí na ně, základní způsoby řešení konfliktů, východiska a základní charakteristiky metody mediace. Získají základní mediační dovednosti. Budou mít přehled o možnostech využití mediace s akcentem na andragogickou praxi. Výuka bude realizována výkladovou formou v kombinaci s interaktivními technikami a prací ve skupinách.
Studenti budou znát charakteristiky interpersonálních konfliktů a reakce lidí na ně, základní způsoby řešení konfliktů, východiska a základní charakteristiky metody mediace a možnosti jejího uplatnění se zaměřením na ČR. V interaktivních cvičeních studenti získají základní mediační dovednosti a v modelových situacích si vyzkouší roli zprostředkovatele řešení konfliktů. Studenti budou umět rozpoznat fázi vývoje konfliktu a adekvátně k ní zvolit vhodný způsob/metodu jeho řešení.
|
-
Doležalová, M., Hájková, Š., Potočková, D., Štandera, J. (2013). Zákon o mediaci. Komentář. Praha: C. H. Beck.
-
Doležalová Martina, Matoušková Andrea. Evaluativní přístupy v mediaci. Praha. 2024.
-
Holá, L., Hrnčiříková, M. (2017). Mimosoudní metody řešení sporů. Praha.
-
Holá, L. (2011). Mediace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing.
-
Holá, L., Westphalová, L., Kováčová, A., Spáčil, O. (2014). Rodinná mediace v České republice. Praha: Leges.
-
Křivohlavý, J. (2008). Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál.
-
Plamínek, J. (2013). Mediace: nejúčinnější lék na konflikty. Praha: Grada.
-
Potočková, D. (2013). Nejlepší je domluvit se, aneb, Průvodce mediačním procesem. Praha: Alfom.
-
Šišková, T. (2012). Facilitativní mediace: řešení konfliktu prostřednictvím mediátora. Praha: Portál.
|