Předmět: Sociální práce s aktéry násilí v blízkých vztazích

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Sociální práce s aktéry násilí v blízkých vztazích
Kód předmětu KSA/ANBV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení základních pojmů 2. Charakteristické znaky násilí v blízkých vztazích 3. Příčiny (spouštěče) násilí v blízkých vztazích 4. Aktéři násilí v blízkých vztazích 5. Cyklus násilí v blízkých vztazích 6. Specifické znaky, formy a důsledky násilí v blízkých vztazích 7. Aktéři násilí v blízkých vztazích se zaměřením na pozici a roli dítěte 8. Dítě jako svědek a oběť násilí v blízkých vztazích, důsledky násilí v blízkých vztazích na zdravý vývoj dítěte, na rozvoj jeho identity a sebeúcty. 9. Dítě jako svědek a oběť jednotlivých fází násilí v blízkých vztazích, dítě v interakci s ostatními aktéry násilí v blízkých vztazích 10. Promítání edukačního filmu "Zuřivec" (20 min), diskuse k obsahu filmu - co film ukazuje, co film neukazuje. 11. Řešení modelových situací, nástroje pomoci aktérům násilí v blízkých vztazích 12. Diskuse, zhodnocení a uzavření předmětu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce s audiovizí
Výstupy z učení
Předmět představuje problematiku násilí v blízkých vztazích zasahujícího do života rodiny, která je klientem sociální práce. Domácí násilí v jakékoli formě má devastující vliv na saturaci potřeby bezpečí a smysluplného světa, které patří mezi základní psychické potřeby lidí každého věku. Rozbití životních jistot má potom negativní dopad zejména na zdravý psychický, emoční a morální vývoj dítěte. Předmět nabízí nezbytné informace a nástroje, jak rozpoznat příznaky násilí v blízkých vztazích a jak pracovat v roli sociálníhi pracovníka s jednotlivými aktéry násilí v blízkých vztazích. Součástí kursu je práce s edukačním filmem Zuřivec (Norsko), pro jehož využití je lektorka certifikována norskou organizací Alternativ Til Vold.
- student zná základní pojmy spojené s tématem násilí v blízkých vztazích - student zná charakteristické znaky násilí v blízkých vztazích a jeho příčiny (spouštěče) - student zná aktéry násilí v blízkých vztazích a rozumí dynamice cyklu násilí v blízkých vztazích - student zná specifické znaky, formy a důsledky násilí v blízkých vztazích - student rozumí důsledkům násilí v blízkých vztazích na zdravý vývoj dítěte, na rozvoj jeho identity a sebeúcty. - student dokáže promítnout nabyté znaosti do kritické diskuse o obsahu edukačního filmu "Zuřivec" - student dokáže řešit modelové situace zahrnující využití nástrojů pomoci aktérům násilí v blízkých vztazích
Předpoklady
Základní přehled v teoriích a metodách sociální práce

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

K obdržení zápočtu je povinná prezenční účast ve výuce a aktivní zapojení do práce ve skupinách. Maximální povolená absence je 25 %. Zápočet je předpokladem připuštění ke kolokviu. Kolokvium je uděleno za zpracování písemné kolokviální práce reflektující získané teoretické znalosti a profesní nebo osobní zkušenosti studenta. Podrobnější zadání kolokviální práce je dostupné v Moodle. V případě, jste jste či jste byli v roli oběti či svědka násilí v blízkých vztazích, zvažte bedlivě svou účast v kursu s tímto závažným, potenciálně retraumatizujícím tématem.
Doporučená literatura
  • ARENDT, H. (2004). O násilí.. Praha.
  • Barvíková J. (2016). Děti, rodiče a domácí násilí. VUPSV, vvi, Praha.
  • Ševčík, D., & Špatenková, N. (2011). Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál.
  • Tošnerová, T. (2000). Špatné zacházení se seniory a násilí v rodině. Průvodce pro zdravotníky a profesionální pečovatele.. Praha.
  • TRÉLAUN, BÉATRICE. (2005). Překonávání konfliktů v rodině. Konstruktivní komunikace pro soužití bez násilí . Praha: Portál .
  • Vaníčková, E. (2016). Metodika prevence násilí, online násilí a šikany ve školách. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr