Vyučující
|
-
Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení základních pojmů 2. Charakteristické znaky násilí v blízkých vztazích 3. Příčiny (spouštěče) násilí v blízkých vztazích 4. Aktéři násilí v blízkých vztazích 5. Cyklus násilí v blízkých vztazích 6. Specifické znaky, formy a důsledky násilí v blízkých vztazích 7. Aktéři násilí v blízkých vztazích se zaměřením na pozici a roli dítěte 8. Dítě jako svědek a oběť násilí v blízkých vztazích, důsledky násilí v blízkých vztazích na zdravý vývoj dítěte, na rozvoj jeho identity a sebeúcty. 9. Dítě jako svědek a oběť jednotlivých fází násilí v blízkých vztazích, dítě v interakci s ostatními aktéry násilí v blízkých vztazích 10. Promítání edukačního filmu "Zuřivec" (20 min), diskuse k obsahu filmu - co film ukazuje, co film neukazuje. 11. Řešení modelových situací, nástroje pomoci aktérům násilí v blízkých vztazích 12. Diskuse, zhodnocení a uzavření předmětu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce s audiovizí
|
Výstupy z učení
|
Předmět představuje problematiku násilí v blízkých vztazích zasahujícího do života rodiny, která je klientem sociální práce. Domácí násilí v jakékoli formě má devastující vliv na saturaci potřeby bezpečí a smysluplného světa, které patří mezi základní psychické potřeby lidí každého věku. Rozbití životních jistot má potom negativní dopad zejména na zdravý psychický, emoční a morální vývoj dítěte. Předmět nabízí nezbytné informace a nástroje, jak rozpoznat příznaky násilí v blízkých vztazích a jak pracovat v roli sociálníhi pracovníka s jednotlivými aktéry násilí v blízkých vztazích. Součástí kursu je práce s edukačním filmem Zuřivec (Norsko), pro jehož využití je lektorka certifikována norskou organizací Alternativ Til Vold.
- student zná základní pojmy spojené s tématem násilí v blízkých vztazích - student zná charakteristické znaky násilí v blízkých vztazích a jeho příčiny (spouštěče) - student zná aktéry násilí v blízkých vztazích a rozumí dynamice cyklu násilí v blízkých vztazích - student zná specifické znaky, formy a důsledky násilí v blízkých vztazích - student rozumí důsledkům násilí v blízkých vztazích na zdravý vývoj dítěte, na rozvoj jeho identity a sebeúcty. - student dokáže promítnout nabyté znaosti do kritické diskuse o obsahu edukačního filmu "Zuřivec" - student dokáže řešit modelové situace zahrnující využití nástrojů pomoci aktérům násilí v blízkých vztazích
|
Předpoklady
|
Základní přehled v teoriích a metodách sociální práce
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
K obdržení zápočtu je povinná prezenční účast ve výuce a aktivní zapojení do práce ve skupinách. Maximální povolená absence je 25 %. Zápočet je předpokladem připuštění ke kolokviu. Kolokvium je uděleno za zpracování písemné kolokviální práce reflektující získané teoretické znalosti a profesní nebo osobní zkušenosti studenta. Podrobnější zadání kolokviální práce je dostupné v Moodle. V případě, jste jste či jste byli v roli oběti či svědka násilí v blízkých vztazích, zvažte bedlivě svou účast v kursu s tímto závažným, potenciálně retraumatizujícím tématem.
|
Doporučená literatura
|
-
ARENDT, H. (2004). O násilí.. Praha.
-
Barvíková J. (2016). Děti, rodiče a domácí násilí. VUPSV, vvi, Praha.
-
Ševčík, D., & Špatenková, N. (2011). Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál.
-
Tošnerová, T. (2000). Špatné zacházení se seniory a násilí v rodině. Průvodce pro zdravotníky a profesionální pečovatele.. Praha.
-
TRÉLAUN, BÉATRICE. (2005). Překonávání konfliktů v rodině. Konstruktivní komunikace pro soužití bez násilí . Praha: Portál .
-
Vaníčková, E. (2016). Metodika prevence násilí, online násilí a šikany ve školách. Praha.
|