|
Vyučující
|
-
Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Dva semináře, v pořadí: 1. prof. David Carr, Ph.D. (úterý 22. října, 14.00-15.30), 2. prof. John P. Miller, Ph.D. (úterý 22. října, 15.45-17.15). Diskuze nad možnostmi oslovení spirituální dimenze vzdělávání, například nad následujícími otázkami: - Patří spiritualita do vzdělávání? - Je možné a vhodné odlišovat mezi spiritualitou a religiozitou ve vzdělávání? - O jakém typu spirituality lze v kontextu vzdělávání smysluplně mluvit? - Je možné o vazbě mezi vzděláváním a spiritualitou uvažovat pouze tehdy, když něčemu spirituálnímu explicitně vyučujeme nebo může být ve vzdělávání téma spirituality přítomno implicitně? Pokud implicitně, jak? - Lze na téma nahlížet odlišně podle toho, jestli se na něj díváme z pohledu vyučování (teaching) a z pohledu učení se (learning)? - Hraje u toho tématu nějakou roli věk studentů, metody použité ve výuce (didaktika), vztah učitele a učícího se, celkový kontext, možnosti vzdělávacího systému etc.? - Jaká jsou možné praktické důsledky takového vzdělávání? - V čem spočívají limity tohoto tématu? Proč by mohlo být toto téma aktuální? atp.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je rozdělen do dvou seminárních setkání s předními světovými odborníky v oblasti filosofie a spirituality ve vzdělávání (v chronologickém pořadí): 1. prof. David Carr, Ph.D. (úterý 22. října, 14.00-15.30), 2. prof. John P. Miller, Ph.D. (úterý 22. října, 15.45-17.15). Jeho cílem je otevřít diskuzi nad možnostmi oslovení spirituální dimenze vzdělávání; diskutovat například nad následujícími otázkami: - Patří spiritualita do vzdělávání? - Je možné a vhodné odlišovat mezi spiritualitou a religiozitou ve vzdělávání? - O jakém typu spirituality lze v kontextu vzdělávání smysluplně mluvit? - Je možné o vazbě mezi vzděláváním a spiritualitou uvažovat pouze tehdy, když něčemu spirituálnímu explicitně vyučujeme nebo může být ve vzdělávání téma spirituality přítomno implicitně? Pokud implicitně, jak? - Lze na téma nahlížet odlišně podle toho, jestli se na něj díváme z pohledu vyučování (teaching) a z pohledu učení se (learning)? - Hraje u toho tématu nějakou roli věk studentů, metody použité ve výuce (didaktika), vztah učitele a učícího se, celkový kontext, možnosti vzdělávacího systému etc.? - Jaká jsou možné praktické důsledky takového vzdělávání? - V čem spočívají limity tohoto tématu? Proč by mohlo být toto téma aktuální? atp.
Alespoň základní znalost anglického jazyka (oba semináře budou vedeny v anglickém jazyce).
|
|
Předpoklady
|
Doktorské studium (libovolného oboru) na Univerzitě Palackého.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Účast na diskuzi (v případě semináře Davida Carra je vhodné dopředu přečíst jeho text Three conceptions of spirituality for spiritual education, bude posláno emailem).
|
|
Doporučená literatura
|
|