| Název předmětu | Kvalitativní metodologie |
|---|---|
| Kód předmětu | KSA/91MQM |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Doktorský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 5 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. setkání: Úvod: principy a historie podložené teorie. Čtení: Alasuutari, str. 6-22 (kap. 2, What Is Qualitative Research?); Charmaz, str. 1-12 (kap. 1, An Invitation to Grounded Theory); Morse, str. 13-22, 41-53 (kap. 1, Janice M. Morse, Tussles, Tensions, and Resolutions; Dialogue: Doing "Grounded Theory"; kap. 3, Juliet Corbin, Taking an Analytic Journey). 2. setkání: Sběr dat a kódování. Čtení: Charmaz, str. 18-21, 35-40, 42-71 (části kapitoly 2, Gathering Rich Data; kap. 3, Coding in Grounded Theory Practice); Alasuutari, str. 47-53, 58-60, 63-68, 94-95 (části kapitoly 5, The Factist Perspective; kap. 6, Cultural Distinction; část kapitoly 8, The Interaction Perspective). 3. setkání: Psaní memorand; teoretické vzorkování, saturace a třídění. Čtení: Charmaz, str. 72-122 (kap. 4, Memo-writing; kap. 5, Theoretical Sampling, Saturation, and Sorting). 4. setkání: Budování podložené teorie, psaní vlastního textu a přehledu literatury. Čtení: Alasuutari, str. 133-157 (kap. 11, Asking Why; kap. 12 Generalization); Charmaz, str. 125-132, 158-168 (část kapitoly 6, Reconstructing Theory in Grounded Theory Studies; část kapitoly 7, Writing the Draft). Forma výuky: Každé setkání bude mít dvě části: 1. Detailní diskuse nad obsahem zadaných textů na základě jejich prezentace studujícími (rozdělení témat proběhne na prvním setkání). 2. Prezentace a diskuse metodologické problematiky k tématu setkání z vlastního projektu studujícími.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Kurs volně navazuje na povinný kurs Praxe sociologického výzkumu, v němž jsme si představili několik témat ze současné problematiky kvalitativního výzkumu obecně. Cílem tohoto kursu je poskytnout studujícím systematický přehled o vývoji a praktické aplikaci podložené teorie (grounded theory) od jejího vzniku (Barney Glaser, Anselm Strauss, 1967) po současné konstruktivistické pojetí (Kathy Charmaz) a uplatnění v kulturálním výzkumu (Pertti Alasuutari). V kursu se předpokládá již znalost knihy Anselma Strausse a Juliet Corbinové Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky zakotvené teorie (1999). Kurs bude zaměřen na diskusi jednak zadaných textů a jednak příkladů z vlastních disertačních projektů.
Absolvováním kursu získají účastníci a účastnice zevrubnou znalost budování konstruktivistické podložené teorie a budou schopni aplikovat tuto metodu ve vlastním výzkumu. Dále získají porozumění vývoje metody podložené teorie od jejího vzniku a budou schopni identifikovat silné a slabé stránky ve vývoji metody. Konečně získají porozumění omezení aplikace této metody v kvalitativním výzkumu. |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Aplikace alespoň jednoho z probraných témat na příkladu z vlastní dizertace v délce cca 1.000-1.500 slov. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie (2021_2024) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie (2021_2024) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Nizozemská filologie (2020_2024) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie (2021) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie (2021) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie (2025) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie (2025) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Románské jazyky (2021_2024) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |