| Název předmětu | Aktuální teoreticko-metodologická témata v kulturní antropologii |
|---|---|
| Kód předmětu | KSA/91AAT |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Doktorský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 5 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Kurz, zabývající se aktuálními tématy kulturní antropologie, prohlubuje znalost vybraných témat, rozvíjí schopnost kritické reflexivity teoretického rámce a metodologického ukotvení diskutovaných textů. Zejmená se jedná o fenomény: migrace, post-kolonialismus, identita, vzdělávání, symbolické násilí, studium kolektivní paměti a sociální změny. Znalosti a dovednosti: Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen: - interpretovat a kriticky reflektovat teoreticko-metodologické rámce vybraných antropologických témat, - aplikovat získané poznatky a dovednosti na oblast vlastní tvůrčí a samostatné odborné práce, - kriticky diskutovat odborná témata dle zaměření kurzu, - koncipovat a zpracovávat odborný text, orientovat se do hloubky v daném tématu, pracovat s českou a především cizojazyčnou odbornou literaturou, analyzovat zkoumané fenomény tak, aby mohl formulovat vlastní návrhy na řešení vybraných problémů, - aplikovat výkladová schémata a komparace v relevantním vztažném rámci. Osnova: 1. Migrace, globalizace, minority, racionalizace, občanství. 2. Mezi-kulturní perspektiva kulturní identity; identita v období globalizace; etnická, kulturní, národní identita (koheze a konflikt) 3. Narativní identita; diskurz a konstrukce identity; teorie identity ve světle symbolického interakcionismu aj. 4. Problémy v současných teoriích post-koloniálního diskurzu; reprezentace a rezistence; post-kolonialismus a nacionalismus; post-kolonialismus a feminismus aj. 5. Vzdělávání jako součást kultury. Vzdělávání jako enkulturace, intervence a instituce. 6. Symbolické násilí ve vzdělávání a jeho podoby. 7. Memories studies a antropologické studium kolektivní paměti
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie (2025) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie (20) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie (20) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie (2025) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |