| Název předmětu | Španělština na americkém kontinentě |
|---|---|
| Kód předmětu | KRS/SPAK |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 4 |
| Vyučovací jazyk | Španělština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Španělština na čtyřech kontinentech a vývoj konceptu pluricentrické normy. Španělština ve Španělsku, na americkém kontinentě, na Filipínách a v Rovníkové Guinei - hlavní společné rysy a rozdíly. 2. Hlavní zdroje americké španělštiny a vývojové teorie o jejím vzniku. Fenomén jazykového kontaktu. Pojem amerikanismu, vývoj a možnosti definice. 3. Jazykové atlasy a další projekty výzkumu španělštiny na americkém kontinentě. 4. Dialektální zóny: minulé a současné názory na jejich vymezení. Hlavní rysy americké španělštiny. 5. Mexická španělština. Hlavní rysy, vnitřní rozdíly. 6. Karibská španělština. Koncept atlantské španělštiny a společné rysy s kanárskou španělštinou. Hlavní společné rysy a rozdíly kubánské, portorické a dominikánské španělštiny. 7. Středoamerická španělština. Hlavní společné rysy a rozdíly španělštiny v Guatemale, Hondurasu, Salvadoru, Nikarague, Kostarice a Panamě. 8. Španělština ve Venezuele a Kolumbii. 9. Andská španělština. Hlavní společné rysy a rozdíly ekvádorské, peruánské a bolivijské španělštiny. 10. Laplatská španělština. Hlavní společné rysy a rozdíly argentinské, uruguayské a paraguayské španělštiny. 11. Chilská španělština. 12. Španělština v USA a fenomén Spanglish.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Předmět je zaměřen na fonetické, morfologické, syntaktické a lexikální charakteristiky variet španělštiny na americkém kontinentě a na současnou jazykovou situaci jednotlivých latinskoamerických zemí.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Písemná zkouška, prezentace, aktivní účast na semináři (analýza dialektálních textů a map), četba úryvků z povinné četby cca. 200 stran. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Španělská filologie (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Španělská filologie se specializací na Latinskou Ameriku (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Španělská filologie se specializací na tlumočnictví a překlad (2020) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |