|
Vyučující
|
-
Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kořenský Jan, prof. PhDr. DrSc.
-
Benešová Martina, Mgr. Ph.D.
-
Chávez Barreto Eugenio Israel
|
|
Obsah předmětu
|
(1) Lingvistika, předmět a metody jejího zkoumání, základní a vedlejší lingvistické disciplíny (2) Vztah lingvistiky k jiným vědám, trendy současné lingvistiky (3) Základní lingvistické metody a přístupy k jazyku (4) Podstata přirozeného jazyka, srovnání s jazyky umělými (5)-(6) Systémovost jazyka, jazykové plány, vztah centra a periferie v jazyce (7) Proces komunikace, základní a vedlejší funkce jazyka (8)-(9) Jazyk jako kód, langue a parole, kompetence a performance, teorie mluvních aktu (10) Pojetí jazykového znaku, sémiotika (11) Klasifikace jazyku, zejména typologická (12) Teritoriální a sociální stratifikace národních jazyku.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními otázkami jazyka a jazykovědy. Studenti získají poznatky o povaze přirozeného jazyka a o metodách jeho výzkumu. Kurz je postaven jako představení základních lingvistických disciplín a jejich metod poznávání jazyka. Ukázány jsou některé základní lingvistické pojmy či koncepty a jejich užití při poznávání jazykového materiálu. Posluchači jsou seznámení s modelováním jazykového systému na základě jazykových plánů, s výhodností tohoto přístupu i problémovými momenty s tím spojenými ? sémioticky jsou například plány hlásek a vyšších jazykových jednotek jasně odděleny a jejich systém je konstruován na základě odlišných principů, naopak určení příslušnosti mnoha jazykových jevů k plánu jazyka je nesnadné nebo neproveditelné (morfologický a lexikální plán nejsou u některých jazyků jasně rozlišitelné, definice slova je problémová a mnohé přístupy s ní pracují zcela odlišně, koncept věty je zakládán na různých kritériích atd.). Dále je předestřena tzv. langue-parolová hypotéza, její historický vývoj a limity jejího založení v lingvistickém popise, rozvádí se její nekorespondence s komunikačně zaměřenými jazykovědnými popisy. Rozsáhle kurz předestírá znakové teorie, znakové modely a užití znakových konceptů v gramatickém popisu. V této souvislosti jsou osvětlovány další koncepty lingvistické teorie, např. mluvní akt, jazykový typ, centrum a periferie, příznakovost atd., a je s nimi zacházeno analogicky k předchozím jazykovým plánům a langue-parolové hypotéze. Kurz se snaží ukázat, jak lingvistika pojímá popis jazyka na jedné straně systémově a na základě jazykovědné metody, na straně druhé pak zkoumá vnější jazykové projevy od dialektologického mapování, etymologie, sociálního rozvrstvení či v instrumentálních úkolech formálních jazyků.
Základní obeznámenost s lingvistickou teorií, jeji terminologií a systematikou
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Esej, Seminární práce
(1) Pravidelná příprava / četba zadané literatury (2) Úspěšné absolvování zkoušky
|
|
Doporučená literatura
|
-
Čermák, Fr. (2001). Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum.
-
Čermák, František. (1997). Základy lingvistické metodologie: Nástin hlavních principů na pozadí obecné teorie vědy. Praha.
-
Černý, J. (1998). Úvod do studia jazyka. Olomouc.
-
Karlík, P. - Nekula, M. - Pleskalová, J. (2002). Encyklopedický slovník češtiny. Praha.
-
Palek, B. (1984). Základy obecné jazykovědy. Praha: SPN.
|