| Název předmětu | Metafora v kognitivní lingvistice |
|---|---|
| Kód předmětu | KOL/MKL |
| Organizační forma výuky | Přednáška |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 4 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | nespecifikováno |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Úvodní hodina a. Organizační záležitosti b. Úvod do problematiky metafory a její role v kognitivní lingvistice 2. Lakoff, G., Johnson, M. (2014). Metafory, kterými žijeme. Brno: Host 3. Grady, J. (1997). Theories are buildings revisited. Cognitive Linguistics, 8, 267?90. 4. Kövecses Z. (2008). Conceptual metaphor theory: Some criticisms and alternative proposals. Annual Review of Cognitive Linguistics, 6(1), 168-184. 5. Deignan A. (2005). Metaphor and corpus linguistics. Philadelphia: J. Benjamins Pub. 6. Dunn, J. (2011). Gradient Semantic Intuitions of Metaphoric Expressions. Metaphor and Symbol. Vol. 26, pp. 53?67. 7. Praktický seminář I. a. Vyhledávání metafor v korpusu b. Možnosti využití korpusových dat v kognitivně lingvistických výzkumech 8. Rosch, R.H. (1975). Cognitive representation of semantic categories. Journal of Experimental Psychology 104(3): 192-233. 9. Gibbs, R., & Franks, H. (2002). Embodied metaphor in women's narratives about their experiences with cancer. Health Communication, 14, 139?65. 10. Pragglejaz Group (2007). MIP: A Method for Identifying Metaphorically Used Words in Discourse. Metaphor and Symbol, 22 : 2007, 1-39 11. Praktický seminář II. a. Metody manuální identifikace metafory MIP a MIPVU b. Praktická aplikace metod ? anotace krátkého textu 12. Shutova, E. (2015). Design and Evaluation of Metaphor Processing Systems. Computational Linguistics. Vol. 41, no. 4, pp. 1 ? 46. 13. Závěrečná hodina a. Shrnutí základních poznatků kurzu b. Limity konceptuálního pojetí metafory a nástin alternativních přístupů
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Kurz seznámí posluchače s metaforou jako základním konceptem kognitivní lingvistiky. V kurzu je akcentováno vědecké pojetí tématu založené na evidenci a interdisciplinární přístup (komputační a korpusová lingvistika). Posluchač se orientuje v problematice fenoménu metafory a nedoslovného vyjadřování obecně, dokáže obhájit důležitost zkoumání tohoto lingvistického fenoménu pro poznávání lidského myšlení a produkovat smysluplné akademické texty na toto téma.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|