Vyučující
|
-
Kopecký Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Relativně uzavřený výsek dějin hudby je dále jemněji periodizován, jsou řešeny terminologické otázky (klasicismus, romantismus, realismus, impresionismus, expresionismus atd.). Výklad hudební tvorby kombinuje hlediska specifických druhů i geografických oblastí. 1/ Romantismus, Beethoven v hudbě 19. století 2/ Píseň 3/ Symfonie 4/ Symfonická báseň 5/ Opera v Itálii 6/ Opera ve Francii 7/ Opera v Německu 8/ Komorní hudba 9/ Mše, oratorium, kantáta 10/ R. Wagner 11/ G. Verdi 12/ Rusko 13/ Polsko, seveřané a další národní školy 14/ Symfonie, komorní hudba, píseň v české hudbě 15/ Opera, melodram v české hudbě 16/ Tristanovská generace 17/ Opera lyrique, verizmus 18/ Impresionizmus 19/ Epocha roku 1900 20/ Problém virtuozity, housle, klavír atd., interpretační sféra
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz seznamuje studenty s historickou podmíněností hudební kultury 19. století, se sociálním zázemím hudebních tvůrců i interpretů i s hudebními potřebami publika. Pomocí vybraný analýz skladeb jsou demonstrovány typické výrazové prostředky hudby 19. století.
Student bude schopen přehlédnout různé vývojové linie hudební tvorby 19. století (např. symfonii, píseň, hudební divadlo) a zároveň provádět srovnání jednotlivých hudební druhů napříč geografickými oblastmi v synchronním řezu.
|
Předpoklady
|
Student by měl disponovat základní znalostí hudební tvorby v období od Ludwiga van Beethovena do revolučního roku 1848.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Četba povinné literatury, vypracování písemného úkolu.
|
Doporučená literatura
|
-
Dahlhaus, Carl. (1989). Zwischen Romantik und Moderne. München 1974.. Laaber.
-
Einstein, Alfred. (1989). Hudba v období romantizmu. Bratislava.
-
Rosen, Charles. (1995). The Romantic Generation. Cambridge (Mass.).
|