Vyučující
|
-
Šubrt Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Náplň semináře se každoročně obměňuje dle problematiky zvolených textů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Náplní semináře je četba a rozbor odborných lingvistických článků a statí, zabývajících se jazykovými jevy latiny a řečtiny, jejichž prostřednictvím se studenti seznámí s jednotlivými přístupy k jazyku a metodologickými možnostmi popisu jazyka. Vybrané články budou zaměřeny především na vývoj klasických jazyků a jazykovou situaci v jednotlivých obdobích. Předmět je realizován v rámci ESF projektu Centrum pro práci s renesančními texty, reg. č. CZ.1.07/2.3.00/20.0026 Blokový seminář: Výuka proběhne ve 4 tematických blocích, konaných v listopadu a prosinci (3 bloky v listopadu, 1 v prosinci vždy ve čtvrtek, ev. ve středu). Konkrétní termíny jednotlivých bloků budou dohodnuty na začátku semestru.
Studenti se analýzou odborných lingvistických textů seznámí s možnými přístupy a možnostmi popisu (nejen) latinského a řeckého jazyka.
|
Předpoklady
|
Znalost latiny, základní znalost řečtiny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Aktivní účast na semináři, referát.
|
Doporučená literatura
|
-
Adrados, F. R. (2001). Geschichte der griechischen Sprache von den Anfängen bis heute. . Tübingen: Francke.
-
Bartschat, B. (1996). Methoden der Sprachwissenschaft. Berlin : Erich Schmidt.
-
Černý, J. (1996). Dějiny lingvistiky. Olomouc : Votobia.
-
Erhart, A. (1984). Základy jazykovědy. Praha.
-
Horrocks, G. C. (1997). Greek: A History of the Language and Its Speakers. London : Longman.
-
Linke, A. - Nussbaumer, M. - Portmann, P. R. (2004). Studienbuch Linguistik. Tübingen.
-
Meiser, G. (2006). Historische Laut- und Formenlehre der lateinischen Sprache. Darmstadt.
-
Palmer, L. R. (1961). Latin Language. London.
|