Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Počátky řeckého dramatu a kontext. 2. Divadelní představení, soutěže. 3. Eurípidés dramatist svou inovací v tradici. (čtení Bakchantky) 4. Herci a dialog se sborem (čtení Médeia) 5. ženy a básník 6. Eurípidés a Aristofanes (Žáby, Ženy slaví Thesmoforie) 7. Aristofanés a nový styl 8. Antická komedie a svoboda (Mír) 9. Utopie a antická komedie (Ptáci) 10. Mýtus, tradice a parodie v komediích (Bohatství). 11. Politická satira v komediích (Jezdci). 12. Kulturní význam divadelní hru (Oblaka). 13. Jazykové inovace. 14. Festivals a antické divadlo.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenta s vývojem antického divadla od jeho počátků, přes klasické řecké drama, novou attickou komedii až po římské divadlo a spektakulrání římské podívané.
Cílem předmětu je seznámit studenta s vývojem antického divadla od jeho počátků, přes klasické období až po hellenistické a římské období. Studenti by měli získat ucelený přehled o jednotlivých formách antického dramatu a o dalších druzích antického divadla, o způsobu organizace divadelních představení a o konstrukci budovy řeckého a římského divadla.
|
Předpoklady
|
Nevyžaduje žádné zvláštní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Aktivní účast na hodině. Absolvování závěrečného kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
D.J. Conacher. (1967). Euripidean drama: myth, theme and structure. London.
-
N.T. Croally. (2007). Euripidean polemic: the Trojan women and the function of tragedy. Cambridge.
-
Ph. Walsh. (2016). Companion to the Reception of Aristophanes. Leiden - Boston.
-
R. E. Wycherley. (1946). Aristophanes and Euripides. Greece and Rome, 15, 98-107.
-
Stehlíková, E. (2005). Antické divadlo. Praha.
|