|
Vyučující
|
-
Horňáček Milan, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Nur wenige Genres haben sich am Ende des vergangenen und am Anfang dieses Jahrtausends einer so großen Beliebtheit erfreut wie die Dystopie. Und die Zahl von Romanen und Filmen, welche sich mit einer düsteren Zukunft befassen, in der die Menschheit unter den Folgen ihrer eigenen sozialen und politischen (Fehl)Entwicklungen, außer Kontrolle geratener Erfindungen und ökologischer Katastrophen leidet, wird vermutlich weiter wachsen. Das Ziel des Seminars ist es, sowohl typische Themen, Motive, narrative Strukturen ... der Dystopie als auch ihre gesellschaftskritische Funktion vorzustellen. Im Vordergrund werden zwar Texte der deutschsprachigen Literatur stehen, diskutiert werden aber auch Romane und Filme anderer Provenienz. Themen: 1. Utopie und Dystopie - Einführung, 2. "klassische" Dystopien des 20. Jhds. (Zamjatin, Huxley, Orwell); 3. Dystopie und Science Fiction; 4. Dystopie und kontrafaktische Geschichte; 5. künstliche Menschen; 6. Cyberspace; Cyberpunk als Genre; 7. Genetik, Klonen ...; 8. Umwelt, Ökologie, "Ökodiktatur"; 9. Künstliche Intelligenz (AI) als Bedrohung
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Interpretace textů jedné epochy, žánru, autora, určitého problému, tématu.
Studenti získají přehled o literatuře a literární kritice ve vybraných epochách a tématech německy psané literatury. Zvláštní důraz je kladen na znalosti historického a kulturně-historického kontextu. Výsledná kompetence rovněž spočívá ve schopnosti samostatně interpretovat literární text a zkoumat ho v souvislostech literárně historických i obecně historických, estetických, sociologických a v komparativním vztahu k literatuře mateřského jazyka/či literatuře druhého oboru.
|
|
Předpoklady
|
Určeno pro všechny studenty UP. Studenti ne-germanisté, kteří si zapíší tento "předmět" si mohou z modulární nabídky Katedry germanistiky vybrat kterýkoli konkrétní kurz příslušný do modulu "literatura" či z modulu "kultura a společnost", ať už půjde o přednášky k jednotlivým epochám německé literatury od středověku k nejmodernější literatuře či o semináře k jednotlivým autorům, dílům, problémům či o cvičení v překladu beletrie. Konkrétní nabídku všech literárních kurzů včetně údaje o rozvrhu najdete před začátkem každého semestru na webových stránkách katedry www.germanistika.cz.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Didaktický test, Seminární práce
Požadavky k absolvování semináře sdělí jednotliví vyučující semináře studentům na začátku semináře. Počet udělených kreditů závisí na množství práce vložené do absolvování semináře. Obecně platí: 1 kr - smysluplná účast, 2kr. - účast s diskusními příspěvky, 3kr. - úspěšný ústní referát, 4kr. - úspěšný ústní referát + písemná seminární práce. Vyučující má právo, požadavky ke získání kreditů modifikovat.
|
|
Doporučená literatura
|
-
(1983). DTV Atlas deutsche Literatur.
-
V závislosti na zvolené epoše, tématu/Depending on the period, topic.
-
Braak, Ivo. (1980). Poetik in Stichworten. Kiel: Ferdinand Hirt Verlag.
-
Frenzel. (1962). Daten deutscher Dichtung, DTV.
-
Freund, Winfried. (1990). Deutsche Lyrik. München: UTB.
-
Gumbrecht/Link-Heer (Hrsg.). (1985). Epochenschwellen und Epochenstrukturen im Diskurs der Literatur und Sprachtheorie. Frankfurt/M. Suhrkamp.
-
Jauß. (1970). Literaturgeschichte als Provokation. Frankfurt/M Suhrkamp.
-
Petrů, Eduard. (2000). Úvod do studia literární vědy. Olomouc: Rubico.
-
Strelka. (2000). Literarische Interpretation. Tübigen: UTB.
-
Wellek/Warren. (1972). Theorie der Literatur. Frankfurt: Athenaeum.
|