Předmět: Deutsche Philologie - Vorlesung Linguistik: Semantik

» Seznam fakult » FIF » KGN
Název předmětu Deutsche Philologie - Vorlesung Linguistik: Semantik
Kód předmětu KGN/LGP14
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky 1x za 2-3 roky
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Krappmann Marie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah přednášky: 1. Úvod: základní pojmy z disciplíny "sémantika"; předmět výzkumu této lingvistické disciplíny; vyhranění pojmu "význam" ; problémy spojené s výběrem metodologie; styčné body s jinými lingvistickými disciplínami 2. Historické počátky reflexí o významu; arbitrarita jazykového znaku; historický vývoj diskuze o podmíněnosti jazykových znaků; konvenční ukotvení jazykového znaku. (Platon: Kratylos) 3. Sémantika na úrovni lexikální; problematika sémů, pokusy o sémovou (komponentovou) analýzu; sémantické relace; sémantická pole; mezery v lexikálním systému (Lyons, John: Linguistische Semantik) 4. Sémantika na úrovni lexikální a mentální lexikon; kapacita paměti a přístup ke slovní zásobě; styčné body s psycholingvistikou; prototypové teorie; funkce metafory v jazyce (Aichitson, Jean: Wörter im Kopf) 5. Problematika referenčních teorií; extenze / intenze; principy úspěšné reference: implikatury, referenčně zaměřené modely jazykového znaku; význam v kontextu (Ogden, C. K. / Richards I. A.: Die Bedeutung der Bedeutung; Malinowski, Bronislav: Das Problem der Bedeutung in primitiven Sprachen) 6. Sémantika na hranici k pragmatice; př.: deixe; deixe vázaná na doménu; přímá / nepřímá deixe; přímé / nepřímé anaforické výrazy (Consten, Manfred: "Beißen sie?" - Indirekte Deixis und die Selektion von Referenzdomänen) 7. Větná sémantika; pravdivostní hodnoty versus kontextový význam; styčné body mezi sémantikou a syntaxí; sémantický "problém" v generativních přístupech. (Polenz, Peter von: Deutsche Satzsemantik) 8. Historická sémantika; vývoj disciplíny historické sémantiky; teorie vývoje a změn ve významu, typy inovativních komunikačních procesů a jejich vliv na změny významu; procesy konvencionalizace; typologie změn významu (Fritz, Gerd: Historische Semantik)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem přednášky je představit studujícím následující tematické okruhy: 1. Úvod: základní pojmy z disciplíny "semantika"; předmět výzkumu této lingvistické disciplíny; vyhranění pojmu "význam" ; problémy spojené s výběrem metodologie; styčné body s jinými lingvistickými disciplínami 2. Historické počátky reflexí o významu; arbitrarita jazykového znaku; historický vývoj diskuze o podmíněnosti jazykových znaků; konvenční ukotvení jazykového znaku. (Platon: Kratylos) 3. Sémantika na úrovni lexikální; problematika sémů, pokusy o sémovou (komponentovou) analýzu; sémantické relace; sémantická pole; mezery v lexikálním systému (Lyons, John: Semantik) 4. Sémantika na úrovni lexikální a mentální lexikon; kapacita paměti a přístup ke slovní zásobě; styčné body s psycholingvistikou; prototypové teorie; funkce metafory v jazyce (Aichitson, Jean: Wörter im Kopf) 5. Problematika referenčních teorií; extenze / intenze; principy úspěšné reference: implikatury, referenčně zaměřené modely jazykového znaku; význam v kontextu (Ogden, C. K. / Richards I. A.: Die Bedeutung der Bedeutung; Malinowski, Bronislav: Das Problem der Bedeutung in primitiven Sprachen) 6. Sémantika na hranici k pragmatice; př.: deixe; deixe vázaná na doménu; přímá / nepřímá deixe; přímé / nepřímé anaforické výrazy (Consten, Manfred: "Beißen sie?" - Indirekte Deixis und die Selektion von Referenzdomänen) 7. Větná sémantika; pravdivostní hodnoty versus kontextový význam; styčné body mezi sémantikou a syntaxí; sémantický "problém" v generativních přístupech. (Polenz, Peter von: Deutsche Satzsemantik) 8. Historická sémantika; vývoj disciplíny historické sémantiky; teorie vývoje a změn ve významu, typy inovativních komunikačních procesů a jejich vliv na změny významu; procesy konvencionalizace; typologie změn významu (Fritz, Gerd: Historische Semantik)
Výsledná kompetence spočívá v: dobrém přehledu o obsahu a vývoji lingvistické disciplíny "Sémantika".
Předpoklady
Přednáška je určena pro všechny studenty UP. Studenti ne-germanisté, kteří si zapíší tento "předmět" si mohou z modulární nabídky Katedry germanistiky vybrat kterýkoli konkrétní kurz příslušný do modulu "lingvistika", ať už půjde o přednášky k jednotlivým lingvistickým disciplínám či metodám a školám či o semináře k jednotlivým ¨dílčím lingvistickým problémům. Konkrétní nabídku všech lingvistických kurzů včetně údaje o rozvrhu najdete před začátkem každého semestru na webových stránkách katedry www.germanistika.cz.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemný test

Přednáška je ukončena písemnou zkouškou.
Doporučená literatura
  • Aitchison, Jean. Wörter im Kopf: eine Einführung in das mentale Lexikon. Tübingen. 1997.
  • Bartschat, Brigitte. (1996). Methoden der Sprachwissenschaft. Berlin.
  • Bühler, Karl. (1965). Die Darstellungsfunktion der Sprache. Stuttgart.
  • Bußmann, Hadumod. (2002). Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart.
  • Fritz, Gerd. Einführung in die historische Semantik. Tübingen. 2005.
  • Glück, Helmut (Hrsg.). (1993). Metzler Lexikon Sprache. Stuttgart/Weimar .
  • Linke, Angelika; Nussbaumer, Markus; Portmann, Paul R. (2004). Studienbuch Linguistik. Tübingen.
  • Ogden C. K. / Richards I. A. Die Bedeutung der Bedeutung. Eine Untersuchung über den Einfluß der Sprache auf das Denken und über die Wissenschaft des Symbolismus. Frankfurt am Main. 1974.
  • Polenz, Peter von. Deutsche Satzsemantik: Grundbegriffe des Zwischen-den-Zeilen-Lesens. Berlin. 1985.
  • Saussure, Ferdinand de. (1967). Grundfragen der allgemeinen Sprachwissenschaft. Berlin.
  • Schwarz, Monika. Semantik: ein Arbeitsbuch. Tübingen. 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie (2022) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Němčina se zaměřením na tlumočení a překlad (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Němčina se zaměřením na tlumočení a překlad (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Němčina se zaměřením na tlumočení a překlad (2019_24) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -