|
Vyučující
|
-
Spáčilová Libuše, prof. PhDr. Dr.
|
|
Obsah předmětu
|
V průběhu semestru budou představena následující témata: 1. Die Veränderbarkeit von Sprache. 2. Deutsche Sprachgeschichtsschreibung. 3. Theorien über Sprachwandel. Sprachliche Ökonomie, Innovation, Variation und Evolution. 4. Phonologischer, morphologischer, syntaktischer, semantischer, lexikalischer, pragmatischer und graphematischer Sprachwandel. 5. Periodisierung der deutschen Sprachgeschichte. 6. Vorgeschichte der deutschen Sprache: Sprachgruppen der Erde. Die indogermanischen Sprachen. 7. Vom Indogermanischen zum Germanischen. Die erste (germanische) Lautverschiebung. 8. Germanisch. 9. Die Zeit der germanischen Stammessprachen (1. Jh. v. Chr. - 5. Jh. n. Chr.). 10. Die Anfänge der deutschen Sprache, die zweite (hochdeutsche) Lautverschiebung. 11. Kurze Übersicht über die Entwicklungsphasen des Deutschen.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednáškového cyklu Úvod do diachronní lingvistiky je zprostředkovat studujícím nejdůležitější informace o historickém vývoji německého jazyka a vysvětlit jim základní souvislosti a principy jazykových změn tak, aby v diachronním vývoji od indoevropského prajazyka až ke standardní němčině viděli naprosto normální a přirozený proces a aby na základě získaných základních poznatků dokázali vysvětlit vybrané gramatické jevy v současné němčině.
Studující získají základní informace o proměnlivosti jazyka, dokáží definovat vnější a vnitřní faktory jazykových změn, dokáží představit hypotetický indoevropský prajazyk, popíší změny v germánštině a budou schopni představit jednotlivé vývojové etapy němčiny (stará horní němčina, střední horní němčina, raná nová horní němčina a nová horní němčina). Dokáží vysvětlit i základní změny v jazyce - hlásková posouvání, změny v morfologii, syntaxi a lexikologii.
|
|
Předpoklady
|
Přednáška je určena pro studující oboru Německá filologie, kteří studují ve druhém bloku.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Úspěšné zvládnutí učiva, které bylo náplní přednášky (45 minut týdně) po celý semestr.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Fleischer, W.; Helbig, G.; Lerchner, G. (Hrsg.). (2001). Kleine Enzyklopädie deutsche Sprache. Frankfurt am Main. u.a.
-
König, W. (2004). dtv-Atlas Deutsche Sprache. München.
-
NÜBLING, Damaris. (2006). Historische Sprachwissenschaft des Deutschen. Eine Einführung in die Prinzipien des Sprachwandels.. Tübingen.
-
Paul, Hermann. (1995). Prinzipien der Sprachgeschichte. Tübingen.
-
POLENZ, Peter von. (2000). Deutsche Sprachgeschichte vom Spätmittelalter bis zur Gegenwart. Band I. Einführung. Grundbegriffe.. Berlin.
-
Polenz, Peter von. (2020). Geschichte der deutschen Sprache. Berlin - Boston.
-
SCHMIDT, Wilhelm. (2013). Geschichte der deutschen Sprache.. Stuttgart.
|