|
Vyučující
|
-
Krappmann Peštová Alžběta, Mgr. Ph.D.
-
Abraham Jan-Peter, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Multiethnische Gesellschaft Nordmährens im Wandel der Zeit - Das Beispiel Krnov/Jägerndorf Vlastním obsahem kurzu je dvoudenní exkurze (22.-23. března 2024) do severomoravského města Krnov, které je zajímavým příkladem soužití různých etnických i náboženských skupin a společenských i hospodářských proměn v návaznosti na historický vývoj ve 20. století. To jednak dobře reprezentují místní autoři ve svých autobiografických textech, ale i další lokální biografické a historické materiály odkazující ke krnovským reáliím a osobnostem spojeným s regionem. Vybrané texty nebo jejich výňatky si studenti předem nastudují a vypracují o nich krátký referát (10-15 minut), který poté budou prezentovat v rámci exkurze. Podle počtu účastníků je možné referáty vypracovat i ve dvojici. Konkrétní místa navštívená v rámci exkurze budou upřesněna v informačním e-mailu na začátku semestru a v návaznosti na počet přihlášených studentů. Exkurze je hrazena z větší části z prostředků DAAD, případně Rakouského centra, část nákladů si budou hradit účastníci sami.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Multiethnische Gesellschaft Nordmährens im Wandel der Zeit - Das Beispiel Krnov/Jägerndorf Cílem kurzu je zprostředkovat účastníkům informace o vybraných autorech moravské německé literatury a německy mluvících osobnostech kulturního života na základě literárních (často autobiografických) i historicky relevantních textů. Účastníci si procvičí schopnost pracovat s texty a zasadit je do literárně-historického a regionálního kontextu a získají základní povědomí o hledání německých stop v českých městech.
Studenti se naučí číst literární texty v souvislosti s konkrétními reáliemi a zasadit je do sociopolitického i literárně-historického kontextu.
|
|
Předpoklady
|
Určeno pro studenty bakalářského i magisterského programu. Žádné další předpoklady.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na exkurzi, popř. vypracování krátkého referátu (kterému bude předcházet konzultace s vyučujícím) v návaznosti na počet přihlášených.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Brandes, Detlef. (2005). Der Weg zur Vertreibung 1938 - 1945. Pläne und Entscheidungen zum "Transfer" der Deutschen aus der Tschechoslowakei und aus Polen. München.
-
Brandt, Ahasver von. (2007). Werkzeug des Historikers. Eine Einführung in die Historischen Hilfswissenschaften. Stuttgart.
-
Brunn, Gerhard. (2002). Die europäische Einigung. Stuttgart.
-
Burckhardt, Jacob. (1995). Die Kultur der Renaissance in Italien. Essen.
-
Duchhardt, Heinz. (2003). Europa am Vorabend der Moderne 1650-1800. Stuttgart.
-
Elias, Norbert. (1997). Über den Prozess der Zivilisation. 2. Bd.. Frankfurt a.M.
-
Fisch, Jörg. (2002). Europa im Zeitalter von Wachstum und Gleichheit 1850-1914. Stuttgart.
-
Gellner, Ernest. (1991). Nationalismus und Moderne. Berlin.
-
Goetz, Hans Werner. (2000). Proseminar Geschichte: Mittelalter. Stuttgart.
-
Görtemaker, Manfred. (1999). Geschichte der Bundesrepublik Deutschland. München.
-
Gründer, Horst. (2000). Geschichte der deutschen Kolonien. Paderborn.
-
Hobsbawm, Eric. (1998). Das Zeitalter der Extreme. Weltgeschichte des 20. Jahrhunderts. Stuttgart.
-
Kocka, Jürgen. (2001). Das lange 19. Jahrhundert. Stuttgart.
-
Kolb, Eberhard. (1984). Die Weimarer Republik. München.
-
Müller, Winfried. (2002). Die Aufklärung. München.
-
Padberg, Lutz E. von. (2006). Christianisierung im Mittelalter. Darmstadt.
-
Sellin, Volker. (2005). Einführung in die Geschichtswissenschaft. Göttingen.
-
Siemann, Wolfram. (1995). Vom Staatenbund zum Nationalstaat - Deutschland 1806-1871. München.
-
Sösemann, Bernd (Hrsg.). (2002). Der Nationalsozialismus und die deutsche Gesellschaft. München.
-
Wildt, Michael. (2008). Geschichte des Nationalsozialismus. Göttingen.
|