Vyučující
|
-
Opletalová Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Krappmann Marie, Mgr. Ph.D.
-
Rinas Karsten, prof. PhDr. Mgr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
Seminář se zaměřuje na následující dílčí témata: - Úvod: základní pojmy; předmět výzkumu lingvistické disciplíny "sémantika"; vyhranění pojmu "význam" ; problémy spojené s výběrem metodologie; styčné body s jinými lingvistickými disciplínami - Historické počátky reflexí o významu; arbitrarita jazykového znaku; historický vývoj diskuze o podmíněnosti jazykových znaků; konvenční ukotvení jazykového znaku. (Platon: Kratylos) - Sémantika na úrovni lexikální; problematika sémů, pokusy o sémovou (komponentovou) analýzu; sémantické relace; sémantická pole; mezery v lexikálním systému (Lyons, John: Semantik) - Sémantika na úrovni lexikální a mentální lexikon; kapacita paměti a přístup ke slovní zásobě; styčné body s psycholingvistikou; prototypové teorie; funkce metafory v jazyce (Aitchison, Jean: Wörter im Kopf) - Problematika referenčních teorií; extenze / intenze; principy úspěšné reference: implikatury, referenčně zaměřené modely jazykového znaku; význam v kontextu (Ogden, C. K. / Richards I. A.: Die Bedeutung der Bedeutung; Malinowski, Bronislav: Das Problem der Bedeutung in primitiven Sprachen) - Sémantika na hranici k pragmatice; př.: deixe; deixe vázaná na doménu; přímá / nepřímá deixe; přímé / nepřímé anaforické výrazy (Consten, Manfred: ?Beißen sie?? ? Indirekte Deixis und die Selektion von Referenzdomänen) - Větná sémantika; pravdivostní hodnoty versus kontextový význam; styčné body mezi sémantikou a syntaxí; sémantický "problém" v generativních přístupech. (Polenz, Peter von: Deutsche Satzsemantik) - Historická sémantika; vývoj disciplíny historické sémantiky; teorie vývoje a změn ve významu, typy inovativních komunikačních procesů a jejich vliv na změny významu; procesy konvencionalizace; typologie změn významu (Fritz, Gerd: Historische Semantik)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Studijní předmět "Sémantika - textová sémantika" se zaměří na poměrně nové odvětví výzkumu ve vědě o významu. Posluchačům bude v úvodu zprostředkován vývoj této subdisciplíny sémantiky a její propojení s ostatními oblastmi zaměřenými na otázky spojené s významem. Hlavním záměrem je ovšem zprostředkování analytického modelu TexSem (Textsemantisches Analyseraster) a jeho aplikace. Tento model vychází ze tří základních analytických rovin, totiž a) komunikačně-pragmatického rámce, b) mikrostrukturální roviny a c) makrostrukturální roviny. Na teoretické rovině budou posluchačům objasněny jednotlivé typy postupů na daných rovinách. Ty se následně pokusíme aplikovat na vybrané texty. Cílem semináře je jednak poskytnout posluchačům náhled do subdisciplíny sémantiky, se kterou se v magisterském studiu pravděpodobně nesetkali, jednak jim tímto způsobem zprostředkovat účinné "nástroje" k efektivní analýze textů.
V semináři budou nejdříve zprostředkovány různé modely jazykového znaku, např. koncepty de Saussurea, Peirceho a Jakobsona, poté bude v jednotlivých tématických okruzích specifikována a na konkrétních případech demonstrována klasifikace sémantického výzkumu na oblasti lexikální, větné a textové sémantiky, včetně sémantiky diskurzu. Vedle synchronní sémantiky budou diskutovány také vybrané otázky z oblasti historické sémantiky, jejího vývoje a specifikovány různé typy změn ve významu. Zvláštní důraz bude kladen na zprostředkování vývojových směrů v lingvistické sémantice, kontrastně budou porovnávány přístupy strukturalistické, generativní a formální nauky o významu. Po absolvování semináře se budou studenti orientovat v relevantní sekundární literatuře k jednotlivým dílčím disciplínám sémantiky a budou mít podrobný přehled o jednotlivých metodologických přístupech a deskriptivních modelech v oblasti lingvistické sémantiky.
|
Předpoklady
|
Jedná se o seminář určený studentům německé folologie - doktorandské studium.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast v seminářích, průběžné zpracování zadaných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
Aitchison, Jean. (1997). Wörter im Kopf: eine Einführung in das mentale Lexikon. Tübingen.
-
Fritz, Gerd. (2005). Einführung in die historische Semantik. Tübingen.
-
Lyons, John. (1988). Semantik. Bd. I.. München.
-
Ogden C. K. / Richards I. A. (1974). Die Bedeutung der Bedeutung. Eine Untersuchung über den Einfluß der Sprache auf das Denken und über die Wissenschaft des Symbolismus. Frankfurt am Main.
-
Pohl, Inge (Hrsg.). (2008). Semantik und Pragmatik - Schnittstellen.. Frankfurt am Main.
-
Polenz, Peter von. (1985). Deutsche Satzsemantik: Grundbegriffe des Zwischen-den-Zeilen-Lesens.. Berlin.
-
Schwarz, Monika. (2004). Semantik: ein Arbeitsbuch.. Tübingen.
|