|
Vyučující
|
-
Voda Eschgfäller Sabine, Mgr. Dr.
-
Horňáček Milan, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem kurzu je studenty jazykově připravit na další studium germanistiky. Základní náplní je prohlubování znalostí německé gramatiky, zvyšování schopnosti rozumět psaným textům i mluveným projevům a aktivní schopnosti komunikovat v německém jazyce. Součástí kurzu je obsahová i jazyková analýza odborných textů (esejů, vědeckých a populárně naučných článků) vztahujících se k jednotlivým humanitním oborům. Studenti budou dále seznámeni s obecnými zásadami vědecké práce a konfrontováni se stavbou a slovní zásobou odborných textů i se základními obecnými principy vědecké práce (práce s prameny, se sekundární literaturou). Součástí semináře budou též knihovní exkurze; studenti se seznámí s různými možnostmi rešerší a také s výhodami i úskalími práce s internetovými zdroji.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
|
Výstupy z učení
|
V tomto kurzu se studenti připravují na písemnou zkoušku v letním semestru, kdy mají 4 hodiny na rozbor německého vyprávění (max. 2 NS). Rozbor spočívá v písemném zodpovězení 6-7 otázek k textu s porozuměním, v překladu 6 vět o textu z češtiny do němčiny a v gramatické úpravě 8 vět z textu podle pokynů. Jde tedy jak o porozumění textu, tak o procvičení písemného projevu v němčině. V průběhu semestru budou zadávány menší domácí úkoly, které budou včas oznámeny vyučujícím kurzu. Na konci semestru bude napsána zkušební písemka ve stylu "velké zkoušky" v letním semestru, kterou je pak třeba individuálně probrat s vyučujícím kurzu. Vzhledem k tomu, že se jedná o cvičný seminář, je důležitá docházka - povoleny jsou 2 "neomluvené" absence; v případě delší absence je třeba kontaktovat vyučujícího kurzu.
Prohloubení znalostí německé gramatiky, schopnost rozumět psaným textům i mluveným projevům a aktivní schopnosti komunikovat v německém jazyce, znalost obecných zásad vědecké práce (práce s prameny, se sekundární literaturou).
|
|
Předpoklady
|
Určeno pro studenty bakalářského studia.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
Splnění domácích úkolů, spolupráce při výuce, docházka (maximálně 2 neomluvené absence), účast na závěrečném testu na konci semestru a konzultace výsledku.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Dr. Michaela Perlmann-Balme, Susanne Schwalb. (2008). EM neu 2008 Hauptkurs. Ismaning: Hueber.
-
Dudenredaktion. (2005). DUDEN. Die Grammatik. Mannheim.
-
Franck, Norbert; Stary, Joachim. (2006). Die Technik des wissenschaftlichen Arbeitens. Paderborn.
-
Hamm, Christian. (1989). Bausteine Fachdeutsch für Wissenschaftler. Philosophie. Heidelberg.
-
Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. (2001). Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin und München.
-
Křížková, Zdenka; Nový, Jiří. (2006). Übungen zur deutschen Morphologie. Olomouc.
-
Meil, Kläre; Arndt, Margit. (1976). ABC der starken Verben. Ismaning.
-
Moennighoff, Burkhard/ Meyer-Krentler, Eckhard. (2005). Arbeitstechniken Literaturwissenschaft. München.
-
Rieger, Marie A. (1997). Bausteine Fachdeutsch für Wissenschaftler. Geschichte. Heidelberg.
-
Rinas, Karsten. (2003). Vorsicht - Fehler! Odstraňujeme nejčastější "české" chyby v němčině. Plzeň.
-
Siegel, Martin. (2000). Sprache, Stil, Struktur: Analyse und Komposition von Texten im Studium. Olomouc.
|