Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Základními principy vědeckého myšlení: - princip kauzality, - využití teorie pravděpodobnosti, - využití statistických metod - justifikace hypotéz - experimentální metoda: základní principy a meze. Chyby v uvažování: - kauzální chyby - rozdíl mezi kauzalitou a koincidencí, - chyby při použití statistické metody - chyby při použití teorie pravděpodobnosti. Formální teorie: - Peanova aritmetika, - teorie relací Rezoluční metoda a její užití při odvozováním teorémů z axiomů formální teorie. Úplnost a korektnost logického kalkulu, Vymezení úplnosti vs. neúplnosti formální teorie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Získaní přehledu o dané problematice.
Studenti budou umět charakterizovat základní principy vědeckého myšlení a posoudit vědeckost teorie na základě nutných podmínek, které musí splňovat, aby byla vědeckou. Dále budou schopni vysvětlit a v textu odhalit některé způsoby chyb, které mohou vzniknout při tvorbě vědeckých hypotéz. Získají základní představu o formálních teoriích a dovednost odvozování teorémů z axiomů formální teorie pomocí rezoluční metody.
|
Předpoklady
|
Studium není podmíněno absolvováním jiných kursů
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Pravidelná účast na seminářích (max. 3 povolené absence), absolvování zápočtového testu a závěrečného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Beebee, H., Hitchcock, Ch., Menzies, P. (2012). The Oxford Handbook of Causation. Oxford.
-
Douglas N. Walton. (1989). Informal Logic, A Handbook for Critical Argumentation..
-
Duží, M. Logika pro informatiky (a příbuzné obory).
-
Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy.
|