|
Vyučující
|
-
Jaroš Filip, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Darwinův obraz zvířete a člověka: naturalismus a jeho kritika - Uexküllův pojem žitého světa (Umwelt) jako výchozí bod filozofické antropologie - Schelerův program zvláštního místa člověka v přírodě - Plessnerova třetí cesta mezi naturalismem a kulturalismem: člověk jako excentrická pozicionalita - Gehlenův obraz člověka v rámci "empirické filozofie" - Buytendijkův fenomenologický přístup ke zvířeti a člověku - Portmannova bazální antropologie: člověk zrozený do sociálního uteru - Greneové pokus o přenos filozofické antropologie do anglosaského světa - Boesch o zvířecích kulturách - Tomasello o sdílené intencionalitě jako lidském uniku
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade za cíl studenty seznámit se základními pojmy filozofické antropologie. Kromě přehledu myšlenek nejdůležitějších klasiků budou studenti seznámeni se současnou diskuzí o tzv. antropologické diferenci, jak je vedena ve vědách o člověku a srovnávací psychologii. Kurz chce představit třetí cestu k pochopení postavení člověka vedle dominujících přístupů naturalismu a kulturalismu. Součástí kurzu je seminář, na kterém jsou čteny základní texty filozofické antropologie a věd o člověku, a cvičení, na němž studenti samostatně prezentují své referáty.
Schopnost porozumět filosofickému textu, vyjádřit a obhájit vlastní názory, kriticky posuzovat různá stanoviska, odlišovat podstatné od nepodstatného.
|
|
Předpoklady
|
Základní přehled po dějinách filosofie, zvláště novověké.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Pravidelná aktivní účast na seminářích a cvičeních, znalost zadané četby. Vypracování ústního referátu. Prověření znalostí ústní zkouškou.
|
|
Doporučená literatura
|
|