Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednáška (dr. Hobza) 1. Kulturně-historický přehled, řecké náboženství (Homér, Hesiodos) 2. Úvod předsókratici (zlomky, DK, doxografie) 3. Míléťané (Metafyzika I,3; Anaximandros) 4. Pythagoras, Hérakleitos, eleaté 5. Empedoklés, Anaxagoras, Démokritos 6. Platónova a Aristotelova kosmologie 7. Skepticismus 8. Skepticismus, Epikureismus 9. Epikureismus 10. Stoa 11. Stoa Přednáška (doc. Cajthaml) 1. Sofisté (historické pozadí, Prótagorás, Gorgiás), Sókratés (život a dílo, sokratovská otázka) 2. Sókratés (kritika sofistů, areté, péče o duši, paradoxy Sókratovy etiky) 3. Platón (život a dílo, "druhá plavba", ideje) 4. Platón (dialektika, erós, dualismus, eschatologie) 5. Platón (transformace Sókratovy etiky u Platóna; Sókratova obhajoba teze, že je lépe bezpráví snášet nežli je činit - Gorg.471e-481b) 6. Platón ("chvála nespravedlnosti" - Resp. 357a-368c; trojí dělení duše a kardinální ctnosti Resp. 436a445c) 7. Aristotelés (užitek etického poznání, eudaimonia NE, I) 8. Aristotelés (ctnost jako habitus a střed, mravní a dianoetické ctnosti, NE II) 9. Aristotelés (dobrovolnost, záměrná volba, chtění dobra NE, III) 10. Aristotelés (akrasia NE, VII, přátelství, NE, VIII-IX) 11. Novoplatonismus (Plótinos, novoplatónské školy) Seminář (dr. Hobza) 1. Sofoklés, Antigona 2. Obrana Sókrata (Sókratovo nevědění) 3. Euthyfrón (elenchos, otázka ti esti, ideje) 4. Euthyfrón, Menón (priorita definice) 5. Menón (rozpomínání) 6. Ústava 7. Parmenidés (kritika idejí) 8. Metafyzika VII,1 (úsia, kategorie) 9. Metafyzika VII,1-3 10. Metafyzika VI,1 11. Metafyzika XII
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je výklad hlavních kapitol dějin antické filosofie. Předmět bude sledovat antickou filosofii ze dvou hlavních hledisek: přírodovědného a etického. V kontextu obou bude tematizována problematika metafyzická, z níž přírodovědecké i etické myšlení antických filosofů klasické doby vychází. Doc. M. Cajthaml bude vyučovat etickou linii, dr. P. Hobza se zaměří na linii přírodovědnou. Tyto dva aspekty budou sledovány na přednáškách. Na seminářích budou komentovány primární texty s využitím relevantní sekundární literatury.
|
Předpoklady
|
základní znalost dějin filosofie a filosofických problémů (středoškolská úroveň)
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
Aristotelés,, & Kříž, A. (1937). Etika Nikomachova. Praha.
-
Aristotelés,, & Kříž, A. (1996). Fyzika. Praha: Petr Rezek.
-
Aristotelés,, Kříž, A., & Rezek, P. (2008). Metafyzika. Praha: Rezek.
-
Kirk, G. S., Schofield, M., Raven, J. E., Karfík, F., Vítek, T., & Kolev, P. (2004). Předsókratovští filosofové: kritické dějiny s vybranými texty. Praha: OIKOYMENH.
-
Long, A. A., & Kolev, P. (2003). Hellénistická filosofie: stoikové, epikurejci, skeptikové. Praha: OIKOYMENH.
-
Platón,, & Novotný, F. (2005). Euthyfrón ;: Obrana Sókrata ; Kritón. Praha: OIKOYMENH.
-
Platón,, & Novotný, F. (1995). Charmidés ;: Lachés ; Lysis ; Theagés. Praha: OIKOYMENH.
-
Platón,, & Novotný, F. (2003). Parmenidés ;: Filébos ; Symposion ; Faidros ; Alkibiadés I,II ; Hipparchos ; Milovníci. Praha: OIKOYMENH.
-
Platón. (2003). Kleitofón ;: Ústava ; Timaios ; Kritias. Praha: OIKOYMENH.
-
Reale, G., & Antiseri, D. (1994). Il pensiero occidentale dalle origini ad oggi: corso di filosofia per i licei classici e scientifici. Brescia: Editrice La Scuola.
-
Ricken, F., & Mik, D. (2002). Antická filosofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
|