| Název předmětu | Metodologie společenských věd v kontextu politické filozofie |
|---|---|
| Kód předmětu | KFI/91MPF |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Doktorský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 5 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
|
| Obsah předmětu |
|
Předmět se zaměřuje na vysvětlení toho, jak se konstituovala metodologie společenských věd od antiky do současnosti v kontextu významných politicko-filozofických teorií. Současně se zaměřuje na objasnění hlubších filozofických základů klíčových proměn vědecké metodologie. Jaká jsou témata 1. Platón 2. Aristotelés 3. Vznik moderní vědy (Koperník, Kepler, Galileo) 4. Bacon 5. Hobbes 6. Locke 7. Burke 8. Marx 9. Popper 10. Kuhn 11. Sartori a Lijphart
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je 1. vysvětlit, jak se konstituovala metodologie společenských věd od antiky do současnosti v kontextu významných politicko-filozofických teorií, 2. objasnit hlubší filozofické základy klíčových proměn vědecké metodologie, zvláště metodologie společenských věd.
Absolvent kurzu získá přehled o tom, jak se konstituovala metodologie společenských věd od antiky do současnosti v kontextu významných politicko-filozofických teorií. Dále si ujasní hlubší filozofická východiska klíčových proměn a směrů v metodologii společenských věd. Rozumí základním filozofickým koncepcím, které formují vědeckou metodologii, zvláště metodologii společenských věd. Zná jejich východiska, praktické důsledky i klíčové představitele. Student umí analyzovat klasický, respektive odborný text a rozumí mu. Dokáže veřejně prezentovat výsledky své akademické práce a je rovněž schopen pohotově reagovat v diskusi. Absolvent předmětu umí rozpoznat a zformulovat filozofické souvislosti metodologie společenských věd. Umí rovněž tyto souvislosti veřejně prezentovat. |
| Předpoklady |
|
Kurz nemá žádné předpoklady.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta
Požadavky Aktivní účast v hodině, plnění zadaných úkolů |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie (2021_2024) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie (2021_2024) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie (2021) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Nizozemská filologie (2020_2024) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie (2021) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie (2025) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie (2025) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Románské jazyky (2021_2024) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |