Předmět: Žánry a formáty v auditivních médiích

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Žánry a formáty v auditivních médiích
Kód předmětu KDU/ZFAM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
  • Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Program ZS 2025 Co chci od audia hned a denně: od zpravodajství a komentáře k narrative podcastingu Mluv se mnou: rozhovor, anketa, beseda vs. talk-show podcasty Slyšet svět: reportáž, zvuková mapa a environmentální storytelling Dokument, který vtahuje: od rozhlasového dokumentu k cinematic audio a sériím na platformách Kreativní nonfikce: evropský feature a podcastové audio-eseje Na hraně reality: dokudrama, true crime a hrané rekonstrukce Fikce pro uši: rozhlasová hra, podcast drama a binaurální storytelling Hudba jako formát: od rádiové hitparády ke kurátorským playlistům a Music+Talk Učíme se poslouchat: rozhlas pro děti a mládež, populárně-vědecké a edukační podcasty Společně ve zvuku: komunitní rádio, crowdsourcing a social audio Experiment a region: audiowalky, sound art, lokální podcasting a regionální vysílání Sport a zábava: od legendárních sportovnich přenosů k lifestyle podcastům a fanouškovské audiokultuře

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Kurz v ZS 2025 vede doc. Andrea Hanáčková Přednáška spojená se seminární částí kurzu představuje rozhlasové a podcastové žánry, žánry auditivní tvorby a žánry hraniční v doteku s audiovizuálními médii a novými médii. Vysvětluje základní terminologii a pojmy lineárního vysílání (rozhlasový program, formát, blok, proud, pořad, žánr) a zabývá se současnou podobou platforem pro podcasting a všechny jeho varianty. V přednášce jsou dále studenti seznámeni s teorií jednotlivých složek rozhlasu a jejich fungování v rámci jednotlivých žánrů. Jsou představeni nejvýznamnější rozhlasoví tvůrci, výklad je doprovázen četnými zvukovými ukázkami. Součástí kurzu je domácí příprava: individuální poslech ukázek jednotlivých žánrů, zodpovězení stručné moodle otázky před prezenčním setkáním, studium povinných textů. Následují společné poslechy vybraných ukázek a jejich společná ukázková analýza. Z toho důvodu je rozsah studijního předmětu upraven ve prospěch analytických rozprav nad ukázkami rozhlasové práce, osvojení terminologie a argumentačních dovedností. Z toho důvodu (přednáška + seminář) je v kurzu evidovaná prezenční účast a aktivní participace studujících.
Po absolutoriu tohoto kursu je student díky aktivní účasti na přednáškách, práci na úkolech a intenzivním poslechu:- - schopen identifikovat rozhlasové žánry a formáty - orientovat se v povinné a doporučené literatuře - schopen syntetizovat a interpretovat informace - připraven diskutovat o dané problematice - kompetentní v otázkách auditivního programmingu
Předpoklady
Předpokládá se absolutorium předmětu Úvod do rozhlasu a Rozhlasový seminář.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Rozhovor, Písemný test

Zkouška je podmíněna získáním zápočtu. K získání zápočtu je nutné včasné a řádné plnění průběžných úkolů, které jsou připraveny s ohledem na kreditovou zátěž kurzu. Součástí splněného zápočtu je i vedení posluchačského deníku podle propozic sdělených v úvodní hodině + v moodle. Závěrečný test (zkouška) píšeme společně prezenčně v prostorách katedry. Známka je součtem hodnocení průběžných úkolů v semestru a výsledků testu. Neúspěšné práce jsou hodnoceny jako F (známka z prvního termínu). Druhý termín zkoušky je ústní, třetí termín zkoušky je ústní a komisionální.
Doporučená literatura
  • BAZERMAN, Charles ? BONINI, Adair ? FIGUEIREDO, Débora (eds.). (200). Genre in a Changing World.. C: Colorado: The WAC Clearinghouse.
  • CROOK, Tim. (1999). The Radio Drama.. London: Routledge.
  • HUTCHEON, Linda. (2012). Teória adaptácie.. Brno: JAMU.
  • SCHULZOVÁ, Eva. (2014). Původní česká rozhlasová hra po roce 1999.. Brno: JAMU.
  • WARREN, Stephen. (2013). Radio: The Book.. Fourth Edition. Burlington: Focal Press.
  • ZINDEL, Udo - REIN, Wolfgang (eds.). (200). Das Radio ? Feature: ein Werkstattbuch.. Konstanz: UVK.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019_2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2025) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -