Předmět: Vybrané kapitoly z teorie filmu a médií

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Vybrané kapitoly z teorie filmu a médií
Kód předmětu KDU/VKTFK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hain Milan, Mgr. Ph.D.
  • Ptáček Luboš, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka probíhá online prostřednictvím platformy Zoom dle platného rozvrhu kombinovaného studia. Link pro připojení: https://cesnet.zoom.us/j/91728385561. 1. Osobnost Davida Bordwella Představení Bordwellových základních prací z oblasti filmové teorie a historiografie; kognitivní teorie filmového vyprávění, historický vývoj filmového stylu a narativních forem, monografické práce o tvůrcích (Ejzenštejn, Ozu, Dreyer). 2. Metodologická východiska Kritika konkurenčních přístupů ke studiu filmu (např. psychoanalýzy). Postoje k tzv. Velkým teoriím a interpretačním školám. Kritika reflekcionismu. Inspirace v literární teorii či v teorii výtvarných umění (ruský formalismus, Meir Sternberg, E. H. Gombrich, Erwin Panofsky). 3. Historická poetika filmu: program Tři druhy poetiky. Základní teze, důraz na analytickou poetiku filmu. Pojmy: text a kontext, konvence a invence, normy. Otázky středního dosahu. 4. Předmět studia Tři základní předměty studia: tematika, forma (narace) a stylistika. Historická podmíněnost všech těchto složek. 5. Tvůrci Postoj k filmovým tvůrcům: tvůrce jako racionální agent. Biografická legenda a její implikace pro historickou poetiku. 6. Instituce Postoj k filmovým institucím: instituce jako horizont toho, co je v daném historickém momentu tvůrcům umožňováno. 7. Případová studie 1 Analýza Provazu Alfreda Hitchcocka. 8. Studie narace Tři dimenze filmového narativu. Aktivita diváka. Protagonisté; vztah narace a stylu; zvědavost, napětí, překvapení. Syžetová struktura. Kritika konceptů vypravěče a implikovaného autora. Klasická narace, artová narace, parametrická narace. 9. Případová studie 2 Síťové narativy v současné kinematografii. Pnutí mezi konvencí a invencí. 10. Studie filmového stylu Základní složky filmového stylu: kamera, mizanscéna, střih a zvuk. 11. Případová studie 3 Širokoúhlý proces CinemaScope a jeho vliv na filmový styl v hollywoodské kinematografii 50. let. 12. Závěrečné shrnutí Shrnutí základních principů historické poetiky filmu. Náměty pro vlastní výzkumné projekty v intencích poetiky filmu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem historické poetiky filmu, jehož autorem je přední filmový teoretik a historik David Bordwell. Představena budou Bordwellova metodologická východiska i hlavní teze jeho přístupu ke studiu kinematografie. Seminář si rovněž klade za cíl zdokonalit analytické uvažování a schopnosti posluchačů.
Pokročilá orientace v současné teorie filmu. Aktivní používání přístupů jednotlivých směrů při konkrétní analýze a interpretaci jednotlivých filmů.
Předpoklady
Doporučuje se absolvování přednášky KDU/ZTF Základy teorie filmu.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Nastudování úvodních textů o historické poetice filmu: BORDWELL, David. Historical Poetics of Cinema. In PALMER, R. Barton (ed.). The Cinematic Text: Methods and Approaches. New York : AMS Press, 1989, s. 369398. BORDWELL, David. Introduction. In Poetics of Cinema. New York : Routledge, 2008. Ke stažení zde: http://www.davidbordwell.net/books/poetics.php . Zhlédnutí Bordwellových videoesejů: http://vimeo.com/57245550 a http://vimeo.com/64644113 Korespondenční úkoly 1. Vypracování konspektu (stručného výtahu) k zadané studii Davida Bordwella o rozsahu 2-3 normostran (3 600 - 5 400 znaků). Termín zaslání na email vyučujícího: 4. 3. 2021. Na semináři 6. 3. budou studenti prezentovat svá zjištění. 2. Analýza vybraného filmu (či skupiny filmů) v intencích historické poetiky filmu o minimálním rozsahu 4 normostrany (7 200 znaků). Preferovány jsou zejména rozbory tzv. síťových narativů či filmů v širokoúhlém formátu CinemaScope, které budou představeny během výuky. Termín zaslání na email vyučujícího: 30. 4. 2021 Základní literatura BORDWELL, David. Ozu and the Poetics of Cinema. London : British Film Institute, 1988. Ke stažení zde: https://www.cjspubs.lsa.umich.edu/electronic/facultyseries/list/series/ozu.php . (pouze úvodní kapitoly) BORDWELL, David. Zesílená kontinuita. Vizuální styl v současném americkém filmu. Iluminace, 2003, č. 1, s. 528. BORDWELL, David. Konvence, konstrukce a filmové vidění. Iluminace, 2007, č. 2, s. 2546. Doporučená rozšiřující literatura a studijní materiály: BORDWELL, David. Narration in the Fiction Film. New York : Routledge, 1985. BORDWELL, David. On the History of Film Style. Harvard : Harvard University Press, 1998. BORDWELL, David. Poetics of Cinema. New York : Routledge, 2008. BORDWELL, David. The Way Hollywood Tells It. Story and Style in Modern Movies. Los Angeles and Berkeley : University of California Press, 2006. BORDWELL, David a CAROLL, Noel. Post-Theory. Reconstructing Film Studies. Madison : University of Wisconsin Press, 1996. blog Davida Bordwella: http://www.davidbordwell.net/blog/
Doporučená literatura
  • Bordwell, David - Carroll, Noel. (1996). Post-theory. Reconstructing Film Studies.
  • Casetti,Francesco. (2008). Filmové teorie 1945 ?1990. Praha.
  • Deleuze,Gilles. (2006). Film II. Praha.
  • Deleuze,Gilles. (2000). Film I. Praha.
  • Grodal, Torben. (1997). Moving Pictures. A New Theory of Film Genres, Feeling, and Cognition. Oxford.
  • Nicholls, Bill . (1985). Movies and Methods, Vol. II..
  • Nicholls, Bill . (1976). Movies and Methods, Vol. I..
  • Sobchack, Vivien . (1992). The Address of Eye. A Phenomenology of Film Experience.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr