|
Vyučující
|
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
ZS 2025, vyučuje doc. Andrea Hanáčková VELMI DŮRAZNĚ upozorňuji, že většina přednášených témat je součástí státní závěrečné zkoušky. Zároveň upozorňuji, že k předmětu neexistují žádná skripta. Je tedy vysoce žádoucí přednášky navštěvovat, dělat si podrobné poznámky, číst doporučenou literaturu, poslouchat doporučené tituly a odpovědně tak vstoupit do oboru radio studies. Na všechna témata zde nastolená navazují další A kurzy ve 2. a 3. ročníku (Žánry a formáty v auditivních médiích, Teorie rozhlasu) i v mgr. studiu (Aktuální trendy auditivní tvorby a Teorie auditivní tvorby). Celý kurz má oporu v moodle, pozorně ho sledujte! PROGRAM KURZU Co jsou to Radio and Sound Studies? Diverzita auditivního prostoru, zvuk a jeho šíření, rozhlas a jeho posluchači. Švédský stůl I: To nejatraktivnější z audia. Audiowalk, true crime podcast, experimentální hra. Švédský stůl II: Silné momenty audio historie. Zpravodajství, reportáž, publicistický podcast. Švédský stůl III: Současný podcasting. Podcasting ve veřejnoprávním médiu vs. nezávislá scéna. Historie I: Počátky rádia. Vznik a první dekády rozhlasu v ČSR, Evropě a USA. Historie II: Rádio a válka. "Zlatý věk" rádia v USA, role rádia ve 2. světové válce, propaganda a mobilizace posluchačů. Historie III: Rádio jako "druhé médium" v éře televize. Československo 1948-1956, Evropa vs. USA. Historie IV: Rozhlas 60.-90. let. Zlatý věk Československého rozhlasu (60. léta), rok 1968 a normalizace, přerod k veřejné službě po roce 1989. Žánry a formáty v auditivních médiích. Rozhlasová hra, dokument, feature, publicistika; hudební formáty, infotainment, podcastové žánry. Sound Studies: Jak přemýšlet o zvuku? Poslech jako zkušenost, tělo a prostor. Fikce a nonfikce v audiu. Storytelling, etika, autenticita, estetika. Rádio, podcast a vy. Jaké místo má audio ve společnosti dnes a jak ho můžeme zkoumat? Upozorňuji na možné termínové změny ve výuce. Do semestru zasahují festivaly Prix Bohemia Radio, Prix Europa Berlín. Všechny hodiny budou nahrazeny buď aktuálním programem, náhradní hodinou nebo online materiály zavěšenými v moodle.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášky je seznámit studenty s auditivními médii a podstatou jejich organizace a recepce. Pozornost bude věnována jak klasickému rádiu a jeho vývoji a současnosti ve světě i u nás, tak novým médiím, internetovým a komunitním rádiím, audioknižnímu trhu, hybridním formám auditivního umění a způsobu reflexe rádia fanouškovskou komunitou. Prezenční setkání jsou kombinací přednáškové formy s domácí přípravou (čtení odborných textů, poslech vybraných podcastů, rozhlasových her, dokumentů, audioknih) a následnou rozpravou. K oboru zatím v češtině neexistují skripta, je tedy důrazně doporučena prezenční účast studentů. Součástí evaluace předmětu je absolvování průběžných testů, plnění úkolů v Moodle, ústní prezentace a závěrečný test.
Student se orientuje v současné struktuře rádiového vysílání, soukromých stanic i veřejnoprávních stanic Českého rozhlasu a jejich profilaci, ovládá základní pojmy dotýkající se rozhlasu jako moderního média, zná historické etapy rozhlasového vysílání a dokáže na základě modelových poslechů rozlišit základní rozhlasové zpravodajské, publicistické i umělecké žánry. Je schopen aplikace základních pojmů při analýze jednotlivých složek rozhlasového uměleckého díla (zvuková kompozice, zvukový detail, montáž, zvukový střih, subjektivizace, focus, čas a prostor,atd.). Je seznámen s aktuálními trendy podcastingu, ovládá základy radio industry, umí jmenovat základní obchodní a distribuční modely spojené s auditivní tvorbou, rozumí základům programování a marketingu.
|
|
Předpoklady
|
Četba odborných textů, poslech rozhlasových pořadů, průběžné sledování českých a zahraničních vybraných rádií.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Zápočet: Plnění dílčích úkolů - průběžné úkoly v moodlu (3x za semestr), odevzdaný posluchačský deník (vč. jeho dílčího odevzdání v polovině semestru), 1x krátké vystoupení s vlastním posluchačský tipem (poslední hodina), aktivní účast v hodinách (sledovaná prezence). Bez zápočtu nelze přistoupit ke zkoušce, systém vás bez zápočtu nepustí ani k přihlášce na zkoušku. Zkouška: možnost volby v 1. termínu: 1. Závěrečný test, který ověří odpřednášenou látku. Studenti/ky se přihlašují ke zkoušce, kterou vykonají online v moodle. Test bude trvat 60 minut, má otevřené otázky, ověřuje znalosti, zkušenosti z poslechu, dovednosti z čtení odborných textů. 2. Ústní zkouška, na kterou se studenti dostaví osobně na katedru. Studenti/ky ústně odpovídají na otázky, které ověřují znalost odpřednášené látky, schopnost zacházet s odbornou terminologií, orientaci v odborných textech. Součástí zkoušky je i reflexe posluchačského deníku. Zkoušku NELZE kombinovat, je třeba si vybrat BUĎ písemný test NEBO ústní zkoušku.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Panáček v říši mluveného slova.
-
HANÁČKOVÁ, Andrea. (2010). Český rozhlasový dokument a feature. Poetika žánrů.. Brno: JAMU.
-
HILMES,Michele- LOVIGILO, Jason (eds.). (2002). Radio Reader.Essays in the Cultural History of Radio.. Routledge.
-
JEŠUTOVÁ, Eva. (2003). Od mikrofonu k posluchačům. Praha.
-
JEŠUTOVÁ, Eva. (2008). 99 významných uměleckých osobností rozhlasu. Praha.
-
MOTAL, Jan. (2012). NOvé trendy v médiích II. Rozhlas a televize.. BRNO: Masarykova univerzita.
-
STARKEY, Guy. (2014). Radio in Context.. Palgrave Macmillan.
-
ŠTĚRBOVÁ, Alena. (1995). Rozhlasová inscenace. Olomouc.
-
WARREN, Steve. (2013). Radio. The Book.. New York and London: Focal Press.
|