|
Vyučující
|
-
Zach Ondřej, Mgr.
-
Feikusová Klára, Mgr. Ph.D.
-
Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
-
Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
-
Jirsa Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce se zvukem, Metody práce s audiovizí, Poslech
- Účast na výuce
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 28 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Štafetová přednáška, vyučují: A. Rufer Bílá, K. Feikusová, T. Bojda, A. Hanáčková Garant předmětu v ZS 2025/26: A. Rufer Bílá Cílem předmětu je uvést studující do tématu výzkumných strategií a možných teoreticko-metodologických perspektiv, které lze zaujmout, pokud se rozhodneme analyzovat a interpretovat auditivní a audiovizuální pořady, instituce či průmysly. Studující se seznámí jak s postupem přípravy výzkumu, tak se základy vybraných strategií a interpretačních rámců, jednak budou vedeni a vedeny k aplikaci těchto teoretických poznatků a strategií na konkrétní díla, instituce a průmysly. Přednášková část sestává z obecného úvodu do metodologie, v druhé části semestru jsou pak specifikovány vybrané typy strategií a interpretačních perspektiv. Předmět krom jiného seznamuje studující s možnostmi analýzy vybraných témat, které lze využít mimo jiné i při zadávání tématu bc. práce v květnu 2026. ZIMNÍ SEMESTR 2025-2026 23.09. Úvodní vstup do uvažování o metodologii, základní terminologie (Rufer Bílá) 30.09. Kvantitativní přístup a jeho metody (Rufer Bílá) 07.10. Hodina se nekoná - PRIX EUROPA 14.10. Hodina se nekoná - PRIX BOHEMIA RADIO 21.10. Kvalitativní přístup a jeho metody (Rufer Bílá) 28.10. Hodina se nekoná - STÁTNÍ SVÁTEK 04.11. Příprava odborné práce, formulace cíle a výzkumné otázky (Rufer Bílá) 11.11. Práce s daty, postup vědecké práce (Rufer Bílá) 18.11. Autoetnografie (Hanáčková) 25.11. Sémiotická analýza (Rufer Bílá) 02.12. Stylová analýza (Feikusová) 09.12. Adaptační analýza (Bojda) 16.12. Diskuze nad projekty
|
|
Předpoklady
|
předmět nemá prerekvizity
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Videoesej, Závěrečný projekt
Zápočet - Aktivní účast na hodinách (max. 2 absence), splnění všech dílčích úkolů a příprav do hodin Zkouška - Odevzdání a uznání závěrečné práce PRŮBĚŽNÉ ÚKOLY Studující musí splnit všechny zadané úkoly. Mohou získat maximum 50 bodů, minimum nutné pro splnění zápočtu: 35 bodů. Pro každý úkol platí stanovený deadline. Pozdně odevzdané úkoly budou hodnoceny jen polovinou bodů za daný úkol. Neodevzdání úkolu a/nebo opakované pozdní odevzdávání = nesplnění zápočtu v prvním pokusu. NÁLEŽITOSTI ZÁVĚREČNÉ PRÁCE Studující si vybírá jednu metodu (může a nemusí si vybrat takovou, která byla představena v kurzu UOM), o kterou se opře ve formulaci anotace výzkumného projektu, který může i nemusí být přípravou na zadání bc. práce. Smyslem zadání je, aby každý student získal kompetenci metodologické rozvahy, naplánování výzkumného projektu, postupu práce, cíle výzkumu. Rozsah: min. 1800 znaků (1NS), max. 5400 znaků (3NS) Nejde o objemný rozsah, ale o kvalitu rozvahy, o pregnantní formulace záměru. Záměr a jeho koncepci lze konzultovat s vybraným pedagogem, který dané téma/metodu představil ve své výuce. Deadline: 12.01.2026 (23:55) Odevzdávejte do příslušné odevzdávárny v moodlu, a to ve formátu .doc nebo .docx s jednotným označením PŘÍJMENÍ_UOM_PROJEKT. K tomuto datu bude také náležet 1. termín zkoušky, na který se zapíšete ve STAGu. Pokud nebudou naplněny podmínky zadání, studující přistupují k opravnému termínu a upravují projekt podle připomínek. Termín pro druhé pokusy: 25.01.2026 (23:55). Pokud ani tehdy nebudou naplněny podmínky zadání, studující přistupují ke komisionálnímu termínu, kdy opět upravují projekt podle připomínek, ale o jeho hodnocení se stará tříčlenná komise. Termín komisionálního termínu: 06.02.2026 (23:55). *KREDITOVÁ NÁROČNOST KURZU kurz je hodnocen 6 kredity a jedná se o kurz typu A 1 kredit = 25 hodin práce
|
|
Doporučená literatura
|
-
Brennen, Bonnie S. (2017). Qualitative Research Methods for Media Studies. New York.
-
Bryman, A. (2012). Social research methods. Oxford ; New York : Oxford University Press.
-
Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse. Textual analysis for social research. London - New York: Routledge.
-
Gee, J. P., Handford, M. (2014). THE ROUTLEDGE HANDBOOK OF DISCOURSE ANALYSIS. London and New York: Routledge.
-
George, A., Bennet, A. (2005). Case Studies and Theory Development in Social Sciences. Cambridge: Cambridge University Press.
-
HENDL, J. (2021). BIG DATA. Věda o datech - základy a aplikace..
-
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
-
HENDL, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
-
Jones R. H. (2019). DISCOURSE ANALYSIS. A resource book for students. London: Routledge.
-
Jones, R. H., Chik, A., Hafner, Ch. A. (2015). DISCOURSE AND DIGITAL PRACTICES. London: Routledge.
-
Sedláková Renata. (2015). Výzkum médií. Nejužívanější metody a techniky.. Grada.
-
Silverman, D. (2010). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. Sage Publications Ltd.
-
Silverman, D. (2005). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London.
-
Silverman, D. (2011). Qualitative research: issues of theory, method, and practice. Los Angeles: Sage.
-
WARING, Hasun Zhang. (2018). DISCOURSE ANALYSIS. London: Routledge.
-
WORTHAM, S., REYES, A. (2015). DISCOURSE ANALYSIS beyond the Speech Event. London: Routledge.
|