Předmět: Úvod do oborové metodologie

» Seznam fakult » FIF » KDU
Název předmětu Úvod do oborové metodologie
Kód předmětu KDU/UOM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zach Ondřej, Mgr.
  • Feikusová Klára, Mgr. Ph.D.
  • Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
  • Hanáčková Andrea, doc. Mgr. Ph.D.
  • Jirsa Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
  • Bojda Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce se zvukem, Metody práce s audiovizí, Poslech
  • Účast na výuce - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Štafetová přednáška, vyučují: A. Rufer Bílá, K. Feikusová, T. Bojda, A. Hanáčková Garant předmětu v ZS 2025/26: A. Rufer Bílá Cílem předmětu je uvést studující do tématu výzkumných strategií a možných teoreticko-metodologických perspektiv, které lze zaujmout, pokud se rozhodneme analyzovat a interpretovat auditivní a audiovizuální pořady, instituce či průmysly. Studující se seznámí jak s postupem přípravy výzkumu, tak se základy vybraných strategií a interpretačních rámců, jednak budou vedeni a vedeny k aplikaci těchto teoretických poznatků a strategií na konkrétní díla, instituce a průmysly. Přednášková část sestává z obecného úvodu do metodologie, v druhé části semestru jsou pak specifikovány vybrané typy strategií a interpretačních perspektiv. Předmět krom jiného seznamuje studující s možnostmi analýzy vybraných témat, které lze využít mimo jiné i při zadávání tématu bc. práce v květnu 2026. ZIMNÍ SEMESTR 2025-2026 23.09. Úvodní vstup do uvažování o metodologii, základní terminologie (Rufer Bílá) 30.09. Kvantitativní přístup a jeho metody (Rufer Bílá) 07.10. Hodina se nekoná - PRIX EUROPA 14.10. Hodina se nekoná - PRIX BOHEMIA RADIO 21.10. Kvalitativní přístup a jeho metody (Rufer Bílá) 28.10. Hodina se nekoná - STÁTNÍ SVÁTEK 04.11. Příprava odborné práce, formulace cíle a výzkumné otázky (Rufer Bílá) 11.11. Práce s daty, postup vědecké práce (Rufer Bílá) 18.11. Autoetnografie (Hanáčková) 25.11. Sémiotická analýza (Rufer Bílá) 02.12. Stylová analýza (Feikusová) 09.12. Adaptační analýza (Bojda) 16.12. Diskuze nad projekty

Předpoklady
předmět nemá prerekvizity

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Videoesej, Závěrečný projekt

Zápočet - Aktivní účast na hodinách (max. 2 absence), splnění všech dílčích úkolů a příprav do hodin Zkouška - Odevzdání a uznání závěrečné práce PRŮBĚŽNÉ ÚKOLY Studující musí splnit všechny zadané úkoly. Mohou získat maximum 50 bodů, minimum nutné pro splnění zápočtu: 35 bodů. Pro každý úkol platí stanovený deadline. Pozdně odevzdané úkoly budou hodnoceny jen polovinou bodů za daný úkol. Neodevzdání úkolu a/nebo opakované pozdní odevzdávání = nesplnění zápočtu v prvním pokusu. NÁLEŽITOSTI ZÁVĚREČNÉ PRÁCE Studující si vybírá jednu metodu (může a nemusí si vybrat takovou, která byla představena v kurzu UOM), o kterou se opře ve formulaci anotace výzkumného projektu, který může i nemusí být přípravou na zadání bc. práce. Smyslem zadání je, aby každý student získal kompetenci metodologické rozvahy, naplánování výzkumného projektu, postupu práce, cíle výzkumu. Rozsah: min. 1800 znaků (1NS), max. 5400 znaků (3NS) Nejde o objemný rozsah, ale o kvalitu rozvahy, o pregnantní formulace záměru. Záměr a jeho koncepci lze konzultovat s vybraným pedagogem, který dané téma/metodu představil ve své výuce. Deadline: 12.01.2026 (23:55) Odevzdávejte do příslušné odevzdávárny v moodlu, a to ve formátu .doc nebo .docx s jednotným označením PŘÍJMENÍ_UOM_PROJEKT. K tomuto datu bude také náležet 1. termín zkoušky, na který se zapíšete ve STAGu. Pokud nebudou naplněny podmínky zadání, studující přistupují k opravnému termínu a upravují projekt podle připomínek. Termín pro druhé pokusy: 25.01.2026 (23:55). Pokud ani tehdy nebudou naplněny podmínky zadání, studující přistupují ke komisionálnímu termínu, kdy opět upravují projekt podle připomínek, ale o jeho hodnocení se stará tříčlenná komise. Termín komisionálního termínu: 06.02.2026 (23:55). *KREDITOVÁ NÁROČNOST KURZU kurz je hodnocen 6 kredity a jedná se o kurz typu A 1 kredit = 25 hodin práce
Doporučená literatura
  • Brennen, Bonnie S. (2017). Qualitative Research Methods for Media Studies. New York.
  • Bryman, A. (2012). Social research methods. Oxford ; New York : Oxford University Press.
  • Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse. Textual analysis for social research. London - New York: Routledge.
  • Gee, J. P., Handford, M. (2014). THE ROUTLEDGE HANDBOOK OF DISCOURSE ANALYSIS. London and New York: Routledge.
  • George, A., Bennet, A. (2005). Case Studies and Theory Development in Social Sciences. Cambridge: Cambridge University Press.
  • HENDL, J. (2021). BIG DATA. Věda o datech - základy a aplikace..
  • Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  • HENDL, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
  • Jones R. H. (2019). DISCOURSE ANALYSIS. A resource book for students. London: Routledge.
  • Jones, R. H., Chik, A., Hafner, Ch. A. (2015). DISCOURSE AND DIGITAL PRACTICES. London: Routledge.
  • Sedláková Renata. (2015). Výzkum médií. Nejužívanější metody a techniky.. Grada.
  • Silverman, D. (2010). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. Sage Publications Ltd.
  • Silverman, D. (2005). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London.
  • Silverman, D. (2011). Qualitative research: issues of theory, method, and practice. Los Angeles: Sage.
  • WARING, Hasun Zhang. (2018). DISCOURSE ANALYSIS. London: Routledge.
  • WORTHAM, S., REYES, A. (2015). DISCOURSE ANALYSIS beyond the Speech Event. London: Routledge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Televizní a rozhlasová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -